---
title: "Bliss"
date: 2012-12-01
author: "Tom Beek"
url: https://tombeek.nl/bliss/
categories: ["Releases"]
excerpt: "Voor Bliss koos ik een kerk als podium. Daar ontstond een gesprek tussen de saxofoon en de stilte."
---

Als je goed luistert, hoor je het.

Stilte is niet hetzelfde als ‘doods’ of ‘leeg’. Integendeel: de stilte gebeurt van alles, het *leeft*, het praat terug.

In de stilte tussen onze gedachten worden verhalen verteld zonder woorden.

Wanneer er niets wordt gezegd hoor je de twijfels, zie je de bewegingen.

Op mijn vierde album *Bliss* ga ik de confrontatie aan met de stilte. Ongewapend, maar wel met mijn saxofoon. Geen strijd, maar een dialoog.

Als toneel voor zes solostukken koos ik de magische oud-katholieke St. Vituskerk in Hilversum. Daar ontstond een gesprek tussen de saxofoon en de ruimte. Dan weer leidde ik, dan weer de stilte. Als een dans.

In de studio nam ik nog eens vier duetten op met Mike Boddé aan de vleugel en Udo Pannekeet op bas.

Op het studionummer *Water* spelen ook Tim Langedijk (gitaar) en Marcel Serierse (drums) mee.

*Bliss* bevat nieuwe eigen composities, een aantal vrije improvisaties en werk van o.a. Piazzolla, Chopin, Zawinul en Harry Bannink.

*Bliss* is een liefdesverklaring aan de saxofoon.

*Bliss* vraagt om een dans met de stilte. Dans je met me mee?

artiest: **Tom Beek** 
titel: *Bliss* 
label: TomLaLa, 2012 (cd album en download) 
 
Credits: 
 
**Tom Beek** (tenorsax / sopraansax) 
**Mike Boddé** (piano) 
**Udo Pannekeet** (bas) 
**Tim Langedijk** (gitaar) 
**Marcel Serierse** (drums) 
 
Fotografie: Edwin van Nuil 
Video opname en montage: [Norman Thomas](https://www.media-ingredients.nl)

Hieronder vind je nog een interview met mij over het hoe en waarom van dit album.

Bekijk hier de prachtige foto’s van Edwin van Nuil.
