Bloggen op Linkedin doe je zó

De mogelijkheid om een blog op LinkedIn te schrijven is relatief onbekend. Toch is het goed voor je zichtbaarheid. Je stelt je relevant op in jouw veld van expertise en bovendien is het goed voor je vindbaarheid in Google.

Belangrijkste reden om te bloggen is dát je wat publiceert. Met als uiteindelijke doel dat het wat oplevert, nietwaar?

Groot verschil met je website en andere sociale media is natuurlijk dat LinkedIn een zakelijk netwerk is. Hoe werkt het?

Een blog kan van alles zijn. Eigenlijk is het een online publicatie. Bijvoorbeeld een artikel over een relevant thema uit jouw vakgebied waarin je je visie geeft op een actueel onderwerp. Of een infographic, presentatie of video met begeleidende tekst.

Eerst schrijven. Mijn advies is om eerst in alle rust je tekst te schrijven. Niet meteen online dus, maar op een programma op je computer. Nachtje onder je kussen leggen. Nog eens fris naar kijken. Iemand laten lezen. Hardop voorlezen voor de spiegel. Ben je tevreden, dan ga je je tekst pas ‘mooi’ opmaken en optimaliseren voor online publicatie.

Als je klaar bent met schrijven zoek je op de homepage van LinkedIn naar de knop ‘Artikel schrijven’ (of Write an article). Dan komt er een soort blanco tekstverwerker in beeld, waarmee je je hele artikel (tekst en afbeeldingen) kunt opmaken met linkjes en foto’s. Ook kun je kopteksten en lettertypes naar wens aanpassen.

De kunst van het schrijven

Je hoeft geen tekstschrijver te zijn om een succesvol blog te publiceren. Maar je kunt vast wel wat van deze tips gebruiken.

Schrijf over echte problemen. Je lezers hebben het meteen door als je te algemeen blijft, of te voorzichtig. Wees oprecht in je verhaal, vertel welke problemen je tegenkwam en hoe jij daar iets op bedacht.

Ga gevoelens niet uit de weg. De bezieling waarmee we onze tekortkomingen tegemoet treden, is universeel. Iedereen herkent de struggle for life. We vinden het natuurlijk wel leuk als het ook goed afloopt.

Schrijf als een mens. Wij begrijpen situaties beter wanneer ze verpakt zijn als verhaal. Iemand wil iets, dat lukt niet, dan gebeurt er iets dan wordt het toch nog heel spannend en hey, dan is daar de oplossing. Iedereen blij. Einde.

Schrijf zoals je praat. Doe niet te ingewikkeld over taalgebruik en jargon. Maak geen gekunstelde zinnen omdat het dan duurder lijkt. Zorg dat je oude tante het nog begrijpt.

Eerst uitproberen? Bel een vriend(in) en lees je tekst hardop voor. Dan haal je er zó nog tien verbeterpuntjes uit.

Schrijf levendig. Niet worden, zouden en kunnen. Maar actief, concreet en levendig. Gebruik woorden die bewegen, woorden waar je aan kunt ruiken. Zorg dat de lezer zich kan inleven. Schrijf niet over het balkon, maar over het geluid van de zee.

Laat je tekst ademen. Wissel korte en lange zinnen af. Geef je lezer lucht. Beweeg mee met wat je van de lezer verwacht. Help ze om door je tekst heen te komen. Geef tempo en richting duidelijk aan.

Durf te schrijven. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Wees niet bang om mensen even op het verkeerde been te zetten. Of even te prikkelen. Alles komt goed. Jij bent tenslotte de expert.

Checklist

Maak je tekst overzichtelijk en aantrekkelijk met kopteksten, schuine en vetgedrukte letters, en opsommingen (bullets).

Maak je alinea’s niet te lang en houd witruimte tussen je tekst, anders krijg je van die lappen tekst die niemand leest.

Links maak je door op het kettinkje te klikken en de URL in te voeren ‘onder’ je tekst.

Een prikkelende quote maakt je tekst visueel aantrekkelijk. Zorg dat die eruit springt.

Gebruik afbeeldingen. Heel belangrijk! Plaatjes verwerken we tijdens het scrollen veel sneller dan tekst, zeker op een telefoon. Zoek ook een passende omslagfoto bij je artikel: mooi om naar te kijken en relevant. Let op dat je een foto ook moet croppen (uitsnijden) voor dit artikel. Voor een grote, liggende foto ga je uit van 1900 × 420 pixels, grofweg de verhouding 5:2. Linkedin helpt je hierbij. Gebruik alleen foto’s waar je toestemming voor hebt. Liefst eigen foto’s dus. Of zoek op rechtenvrije afbeeldingen.

De titel geeft twee dingen aan: waarom mensen het moeten lezen en waar het over gaat. Relevantie en urgentie in één. Zorg dat je lezers nieuwsgierig worden naar je verhaal. Houd een maximum aan van zestig tekens voor je titel. Concrete beloftes waarmee je je doelgroep meteen aanspreekt doen het ook altijd goed: ‘Zeven tips voor creatieve zelfstandigen’.

Klaar maar twijfel je nog? Maak gebruik van de handige functie ‘concept delen’. Stuur je artikel door vóór publicatie. Frisse ogen zien andere dingen, verbeterpunten of spelfouten die jij zelf allang niet meer ziet.

De puntjes op de i

Waar bloggen op Linkedin niet voor bedoeld is: foto’s van je kat, filmpjes van je bevalling, andere privé-oproepen, vacatures of directe links. Niet doen. Linkedin zelf én de mensen in jouw netwerk gaan er vanuit dat je iets te vertellen hebt wanneer je artikel publiceert.

Heb je al een SEO strategie? Dan heb je zeker al een lijst van zoekwoorden? Termen waar mensen op zoeken. En zó bij jou terechtkomen. Check jouw Linkedin-blog ook hierop. Voor Google telt het allemaal mee.

Wat wordt aan het eind van jouw artikel van de lezer verwacht? Laat je lezers niet dobberen in het ongewisse, maar reik hen de hand. Als ze zover hebben gelezen zijn ze echt geïnteresseerd. Nodig ze uit voor koffie. Of voor voor je nieuwsbrief. Actie dus! Tijd om je artikel te delen. Schreeuw het van de daken. En dan zeg ik: gefeliciteerd met proberen, dat is al een hele grote stap. Succes!

Zoek je een echte Linkedin expert? Kijk dan eens bij Corinne Keijzer, Marjolein Bongers en Aaltje Vincent.

1 reactie op “Bloggen op Linkedin doe je zó”

  1. Lekkerrrr!!!!
    Handzaam, handig en leerzaam Tom.
    Al vind ik de restrictie qua taalgebruik (dat mijn tante het moet begrijpen) een beetje badinerend.
    Hahahaha,
    groet
    Je toegenegen makker,
    In schrijverij en tonaliteit,
    S

    Beantwoorden

Plaats een reactie