Zo haal je als muzikant méér uit je online activiteiten.

Als je dit leest hoef ik jou niets te vertellen. Je bent waarschijnlijk al online actief met een website, een account op Twitter, Facebook of Youtube.

Toch worstelen veel muzikanten met de vraag hoe ze zichzelf ‘kunnen verkopen’ op Internet.

Op veler verzoek — niet alleen van muzikanten — heb ik hieronder in twintig punten mijn visie samengevat.

Wil je het liever live horen? Dan zie ik je graag op 14 maart op de workshop in MuzyQ, Amsterdam.

1. Bepaal zelf je online identiteit. Niemand anders doet het voor je. Gebruik dezelfde avatar, dat maakt jou herkenbaar. Maak ook onderscheid tussen privé en werk en geef aan hoe je het gebruikt. Geen zin? Doe het lekker niet.

2. Maak van je website geen zoekplaatje. Zorg voor een centrale plek, waar alle relevante informatie over jou te vinden is. Maak de drempel voor publiek, pers, boekingsbureau’s en andere geïnteresseerden niet te hoog. Bied aan, denk mee, maak toegankelijk.

3. Zorg dat je zichtbaar en vindbaar bent. Duik eens een middagje in SEO of vraag advies, het stikt van de experts. Spijker de boel niet dicht met Flash-sites, maar zorg dat de inhoud van je site wordt opgepikt door zoekmachines. Ook bloggen helpt. Gebruik relevante trefwoorden, tags en productnamen.

4. Ga het gesprek aan. Online contact is geen éénrichtingsverkeer, net als in het café. Vertel niet alleen, maar kijk om je heen en gebruik je tijd ook om te luisteren.

5. Gebruik social media niet alleen om te zenden maar ook om op onderzoek uit te gaan. Waar gaat de aandacht van je doelgroep naar uit? Vind uit waar ze zijn, hoe ze zich informeren, welke shops en sites ze bezoeken, door wie ze zich laten beïnvloeden. Vraag wat er leeft en speelt. Als het contact opgewarmd is, zijn mensen meer bereid om naar je te luisteren.

6. Maak het persoonlijk. Weet wat je waard bent, laat zien wie je bent. Wat is er nu leuker dan persoonlijk contact met iemand die praat over zijn grote passie?

Wie denkt Tom Beek wel dat hij is?

Tijdens mijn studie ben ik begonnen actief mijn netwerk op te bouwen en te onderhouden. Sinds 2003 stuur ik ook nieuwsbrieven, aan zo’n duizend vrienden en collega’s. Redelijk snel leerde ik om mijn eigen website te maken. Begin 2009 werd ik actief met social media. Inmiddels heb ik een enorm netwerk opgebouwd via Twitter (7800 vrienden), Facebook (4900), Linkedin (1500) enz. In 2011 begon ik met bloggen. Mijn online activiteiten ondersteunen mijn werk en ontwikkeling als muzikant.

En.. het werkt! Mensen zijn graag op de hoogte, ze waarderen het, ze hebben het er met mij vaak over. Mijn expertise groeit. Mijn netwerk groeit. Het komt mijn werk ten goede, ik leer ervan en krijg er steeds meer lol in. Bovendien heb ik nu de kans om mijn kennis en ervaring te delen.

7. Filter wat er op je afkomt. Je kunt niet alles bijhouden. Maar er zijn voldoende tools die je daarmee kunnen helpen. Een programma als Hootsuite neemt je heel veel werk uit handen. Je kunt zoektermen op je naam instellen met bijvoorbeeld Tweetdeck. Met lijsten zorg je zodat je bepaalde belangrijke info niet mist. Zet Google Reader in voor blogs die je wilt bijhouden. Zoek curators zie gerichte informatie voor je selecteren, zoals de geweldige EHPO.

8. Probeer niet het wiel uit te vinden. Dat doe je in je muziek al genoeg. Een technische vraag is zo gesteld, de lijntjes zijn korter dan ooit. Mensen helpen elkaar graag. Voor platforms als Tumblr en WordPress zijn veel uitstekende gratis templates te krijgen. Tools als Bandcamp en Soundcloud zijn prima te gebruiken zonder technische kennis. Experts zijn gemakkelijk te bereiken via Twitter of Facebook.

9. Wees alert op de kwaliteit van beeld en tekst. Online communiceren gaat maar voor een klein deel via geluid. Goed je woorden kiezen en de passende beelden erbij zoeken, is de eerste voorwaarde voor doelgerichte online communicatie. Internet is snel en visueel, mensen hebben weinig geduld, beelden maken het verschil. Maar bezuinig niet op de kwaliteit van wat je uitzendt.

10. Leer schrijven. Houd hoofd- en bijzaken uit elkaar, schrijf beeldend, vlot en aantrekkelijk. Wissel af. Leid in en geef aan wat lezers kunnen verwachten. Een tip: lees je teksten hardop aan iemand voor. Geen idee waar te beginnen? Kijk het af. Voorbeelden genoeg, zoals Aartjan van Erkel.

11. Manage de tijd die je online bent. Wees je niet alleen bewust van je online activiteiten, maar ook van wat het je oplevert. Staar je niet blind op de eindeloze aantrekkingskracht van het Internet. Voor het eigenlijke (af)maken van werk is het zelden nodig om steeds online te zijn. Af en toe je apparaten uitzetten, onbereikbaar zijn, aan het werk gaan of uitrusten: niks mis mee.

12. Zorg dat je netwerk blijft groeien. Leuk natuurlijk dat je oma, je buurman en je leerlingen enthousiast zijn. Maar om je netwerk uit te breiden is er meer nodig. Steek je nek uit, gooi eens een balletje op of zet een boom op over een samenwerking of een leuk idee. Er zijn altijd gelijkgestemden te vinden. Je krijgt meer voor elkaar dan je denkt. Zijn er bedrijven die zich graag aan jou willen verbinden? Het werkt twee kanten op, zelf doe je er ook inspiratie en ervaring door op.

13. Als je kanalen inzet, doe het dan niet half. Het is verstandig om een keuze te maken welk netwerk je wel en niet gebruikt. Alles beter dan ergens half aanwezig zijn. Veel Nederlanders zitten op Twitter maar ‘doen er nog niet zoveel mee’. Daar heeft eigenlijk niemand wat aan.

14. Sluit niet zomaar kanalen uit. Muziekliefhebbers zijn verschillend: de één wil alles online, de ander liever vinyl. Bedien ze allemaal. Niet alleen downloads maar ook merchandising. Niet alleen Mac of PC, maar ook mobiel en tablet. Niet alleen aan een vaste prijs, maar laat fans ook zelf hun prijs bepalen. Denk niet alleen Spotify en YouTube, maar ook aan bol.com en de platenzaak om de hoek. Denk niet alles online, maar neem je werk overal mee naar toe, als je optreedt. De kans is dan groter dat mensen iets van je kopen.

15. Heb je mensen eenmaal binnen, neem dan gerust de leiding. Laat ze niet wachten, gokken of zoeken, maar laat op je website zien wat ze bij jou kunnen vinden. Leid ze rond in jouw etalage, jij weet de weg. Vind manieren om je bezoekers te interesseren, vertel ze in geuren en kleuren over je aanbod. Het straalt vertrouwen uit. Verras en verleid je fans om in actie te komen. Ze zijn niet voor niets bij jou op bezoek. (Tip: soms zoeken ze echt alleen een koop-knop, zorg dat ze die ook vinden.)

16. Vind toch het wiel uit. Voor kunstenaars werkt marketing namelijk net even anders. Het draait om je artistieke visie, de rest is bijzaak. Maar wat is een visie zonder dat je werk kunt laten zien? Als kunstenaar verkoop je geen ‘dienst’ om ‘een probleem op te lossen’, zoals marketingboeken je misschien willen doen geloven. Met je talent geef je de wereld iets om over na te denken. Wat je verkoopt is inspiratie, levenslust, troost en optimisme, een verzetje, vakmanschap, afleiding, verbeeldingskracht, een bepaalde kijk op de wereld. Als je dat gericht, consequent en met overtuiging neerzet, is succes een kwestie van tijd.

17. Wees royaal. Zo nodig je je publiek uit om te proeven. Je kunt erover vertellen, maar beter is om het de ander te laten ervaren. Maak het concreet, maak het rijk en levendig, geef hen the full spectrum, leg je publiek in de watten, beloon ze voor hun interesse. Dan komen ze graag terug voor meer.

18. Maak meer werk. Internet draait grotendeels op nieuwswaarde: de aandachtspanne is kort en de mooiste producten van vandaag zijn volgende week alweer vergeten. Nieuw werk creëert nieuwswaarde. Daar houden Google, blogs en journalisten van. Maak beter werk, maak vaker werk, blijf zichtbaar, blijf verbeteren.

19. Alles verandert, wen er maar aan. Je zat al op MySpace en nu is alles alwéér veranderd? Het slechte nieuws: over twee jaar is het vast weer allemaal anders. We leven in een wereld die vaker en sneller verandert dan ooit. Blijf meebewegen. Wie zich kan aanpassen, maakt de grootste kans te overleven.

20. Fuck ’em all. Nu aan de slag.

Advies nodig? Behoefte aan een expert die je kan helpen met één van deze dingen? Keertje sparren? Neem contact op. Mijn netwerk is groot en ik koppel mensen graag aan elkaar.

Of kom 14 maart naar de workshop ‘Online muziek verkopen en promotie’ die ik mede presenteer op uitnodiging van Music Motion (Ewout van der Linden).

2 reacties op “Zo haal je als muzikant méér uit je online activiteiten.”

Plaats een reactie

×

Leuk dat je er bent!

Stuur gerust een berichtje van WhatsApp of een e-mail naar post@tombeek.nl. Ik hoor je graag!

× Even appen?