Laura Babeliowsky: ‘Als je rijk bent, kun je de wereld veranderen’

Jezelf promoten, aan nieuwe klanten komen, het zijn activiteiten waar voor veel zelfstandigen een taboe op rust.

Laura Babeliowsky helpt coaches, trainers en adviseurs deze taboes te doorbreken, aan goed betalende klanten te komen en om zo een succesvol, bloeiend bedrijf op te bouwen. Haar klanten zijn lyrisch.

Persoonlijke groei

Laura Babeliowsky: ‘Veel mensen kunnen niet het werk vinden dat ze vervulling geeft. Of ze kunnen geen klanten vinden die hen er goed voor willen betalen. Er is niets vervelenders dan wanneer je met veel wijsheid en ideeën je talenten tot uiting brengt, en niemand wil het hebben.

‘Wanneer je leert om klanten te krijgen, kun je eindelijk dat éne werk gaan doen. Het komt samen op het snijpunt tussen jouw eigen talenten en een bepaalde behoefte die mensen hebben.

‘Je helpt ze met een bepaald vraagstuk. Wanneer mijn klanten mooie resultaten halen door wat ze bij mij leren, dan word ik daar heel blij van.

‘Het is ongelooflijk wat er soms gebeurt, mijn klanten maken tijdens een coachingprogramma een heel proces door van persoonlijke groei.

‘Ja, want natuurlijk word je op dat pad zwaar op de proef gesteld. Het is niet gemakkelijk. Je krijgt allerlei tegenslagen. Maar daardoor groei je.’

Wie inspireert Laura?

‘Ik heb allemaal dames in mijn leven. Begin jaren negentig was ik zelf wanhopig en arm, een dieptepunt in mijn leven. Toen keek ik altijd naar Oprah. Het idee van ‘je kunt je droom verwezenlijken’ kwam vaak voorbij — en ik luisterde ademloos.

‘Ook Byron Katie is voor mij heel belangrijk. “Niets is waar”, zegt zij. Dat is heel verruimend, bevrijdend. Eerst denk je dat alles waar is, dat alles ‘is’, het heeft een enorme zwaarte, je lijdt onder dingen. Daarna ervaar je een enorm gevoel van verlichting. Alles wordt lichter.

‘Mijn Amerikaanse coach Kendall Summerhawk laat me zien dat je extreem succesvol kunt zijn als ondernemer, op een vrouwelijke manier. Ze is echt, heel integer en spiritueel.

‘Ook aan Christiane Lorenz heb ik veel gehad, een ongelooflijke vrouw.’

De wereld veranderen

‘Onze relatie met geld is verstoord, door omgevingsfactoren, jeugd en achtergrond. Veel mensen geloven niet dat ze rijk mogen worden. Ze denken: “Als ik rijk word, gaat het ten koste van iemand anders.”

‘Maar het is een economische wet: als je rijk bent, draagt het ook bij aan de leven van je omgeving. Als het met mij goed gaat, heeft de ander daar ook voordeel van.

‘Als honderd mensen een ton verdienen, is dat tien miljoen. Dat is een vorm van economische groei die nooit gestimuleerd wordt door de Kamer van Koophandel, maar alleen door de mensen zelf. En die hebben allemaal een fantastisch leven.

‘Rijk worden is helemaal oké. Je kunt zelfstandig zijn, onafhankelijk zijn van bedrijven, je eigen ding doen, tot vervulling komen. Je kunt meer mensen helpen, je hebt meer impact, je kunt de wereld veranderen.’

Verbinding laten ontstaan

‘Sommigen noemen marketing een truc. Maar daarmee doe je jezelf tekort. Marketing slaat een brug tussen jou en de klant. Het is de essentie van je bedrijf.

‘Wat je op straat ziet, de kleren die je draagt: allemaal het gevolg van een verbinding die tussen jou en de aanbieder is ontstaan. Daarin is veel gebeurd, want jij hebt er geld voor neergeteld.

‘Veel mensen hebben negatieve opvattingen over marketing, ze vinden dat ze zichzelf vooral niet teveel mogen promoten. Ze zitten vol met aannames. Maar als je niet goed verdient, wordt je bedrijf toch meer een soort hobby?

Laura Babeliowsky foto (c) Tom Beek

‘Je komt pas echt tot bevrediging wanneer je een gestage stroom klanten hebt, die blij zijn met jouw dienst.

‘De juiste strategie is ook belangrijk. Veel musici bijvoorbeeld, wachten hun hele leven lang tot ze een grote ‘hit’ scoren. Dan zijn ze in één klap ‘binnen’. Maar de kans dat zoiets lukt, is ongeveer even groot als het winnen van de loterij.

‘Een betere strategie is een business model dat je stap voor stap kunt ontwikkelen. Een soort bouwwerk, waarbij je zoveel mogelijk manieren creëert om inkomen te genereren.

‘De ene klant wil het zo, de ander wil het zo. De ene dienst leidt weer tot de andere, het werkt synergetisch. Alles bij elkaar kan het een mooi inkomen opleveren.’

Vertrouwen wekken

‘Mensen geloven eerst niet dat je goed bent. Ze zijn niet in jou geïnteresseerd. Er is wantrouwen en onverschilligheid, en dat moet je zien te overwinnen. Bij een dienst is dat risico zelfs nog groter. Je weet niets van te voren.

‘Op het moment dat jij gaat voor dat ene ding, dan krijgen ze vertrouwen. Ze geloven je het meest wanneer je één ding heel goed kan. Dan kunnen ze een etiket op je plakken. Ze raken niet in de war met alle andere dingen die je ook nog doet.

‘Je wilt het aandachtsgevecht winnen. Je wilt dat ze aan jou denken. Heb je verschillende specialismen, dan zeggen mensen: ik ga liever naar de échte specialist. Want dat wekt het meeste vertrouwen.

‘Maar dat geldt eigenlijk alleen voor het internet. Haal je opdrachten uit je eigen netwerk, dan kun je heel goed iets opbouwen met twee niches. Mensen kennen je, ze vertrouwen je.’

Het leven vieren

‘Kunst maakt het leven de moeite waard. Een boek bijvoorbeeld, waarin je de betekenis van het leven kunt begrijpen, dat is waar het om draait.

‘Door muziek kom je intens in het “nu”. Dat is het échte leven. Je verruimt je bewustzijn. Het leven vieren.

‘Ook van gesprekken met vrienden kan ik erg genieten. Daar tijd voor hebben, vind ik heel leuk.

‘Ik heb nog heel veel dromen en verlangens. Mijn bedrijf verder laten groeien vind ik een hele interessante uitdaging. Ik wil beter worden als coach. Meer mensen helpen, steeds beter helpen, steeds kundiger worden zodat ze echt stappen zetten. Ik wil fantastische artikelen schrijven.

‘Wat ik ook doe, is mijn diensten steeds upgraden. Je kunt natuurlijk de kosten laag houden, en alles zo goedkoop mogelijk maken. Maar mijn klanten krijgen heel veel waarde.

‘Ik denk: maak het interessanter, maak het bijzonder. Met mijn cursisten ga ik naar een bijzondere plek, met een mooi hotel. Daardoor krijgen ze een hele speciale ervaring, die veel impact heeft.

‘Ze groeien in hun identiteit. Dat hebben ze weer nodig om succesvoller te worden. Zo’n ervaring vergeten ze nooit meer.’

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

3 gedachten over “Laura Babeliowsky: ‘Als je rijk bent, kun je de wereld veranderen’”

Plaats een reactie