Op Apple University, de interne opleiding die Steve Jobs in 2008 oprichtte voor Apple medewekers, is het doel ’to think like Steve Jobs’.
Een aspect van de opleiding is het werk van Dieter Rams en zijn iconische ontwerpen voor Braun uit de jaren vijftig en zestig.
Dat Jobs en zijn Chief Design Officer Jonathan Ive grote bewonderaars zijn van Rams, zie je terug in de gelijkenissen in vorm en functie tussen de Braun T3 pocket radio (1958) en de eerste Apple iPod (2001).
Het motto van Rams was: ‘less, but better’. Die filosofie zien we ook terug in het werk van Picasso, bijvoorbeeld in zijn werk The Bull.
In 1945 maakt Picasso een aantal lithografieën met als doel om de perfecte stier te tekenen. Na zes weken, bij de elfde voorstudie, komt hij tot de ultieme versie. In een paar strepen. Onmiskenbaar en krachtig.
Leg je deze voorstudies naast elkaar, dan kun je de gedachten van Picasso volgen. Eerst werkt hij de vorm en expressie van de stier uit. Daarna brengt hij alles zoveel mogelijk terug tot de essentie.
Grote vraag hierbij is wat je hiervan precies kunt leren, of waardoor je je laat inspireren: gaat het nu om het resultaat of om de manier om daar te komen?
Picasso zelf weigerde zijn werkwijze toe te lichten. Daarom ontstaan in de loop der jaren verschillende opvattingen over het hoe en waarom van zijn ‘stier’.
Ook zonder deze details zien we The Picasso Way terug in de Apple producten: alles terugbrengen tot de essentie, en nog een keer, en nog een keer. Tot alleen dátgene overblijft waar je niet zonder kan, in exact de goede verhoudingen.