Apple en de stier van Picasso

Het design van Apple-producten is beroemd. Waar haalt het bedrijf zijn inspiratie vandaan?

Steve Jobs en zijn Chief Design Officer Jonathan Ive zijn grote bewonderaars van Dieter Rams en zijn iconische ontwerpen voor Braun uit de jaren vijftig en zestig. Kijk hier maar eens naar de gelijkenissen in vorm en functie tussen de Braun T3 pocket radio (1958) en de eerste Apple iPod (2001).

Het motto van Rams was: ‘less, but better’. Die filosofie zien we ook terug in het werk van Picasso, ook een grote inspiratiebron voor de designers van Apple. Een mooi voorbeeld hiervan is zijn werk The Bull.

De perfecte stier

In 1945 maakt Picasso een aantal lithografieën. Het zijn voorstudies met als uiteindelijke doel om de perfecte stier te tekenen. Na zes weken, bij de elfde tekening, komt hij tot de ultieme versie. In een paar strepen. Onmiskenbaar en krachtig.

Leg je deze voorstudies naast elkaar, dan kun je de gedachten van Picasso volgen. Eerst werkt hij de vorm en expressie van de stier uit. Daarna brengt hij alles zoveel mogelijk terug tot de essentie.

De meester aan het werk

Grote vraag is: gaat het nu om het resultaat of om de denkwijze?

Studenten van de kunstacademie zien deze tekeningen van Picasso als ultiem voorbeeld van hoe je begint vanuit een academische benadering en eindigt in een bijna abstract concept.

Picasso zelf weigert zijn werkwijze toe te lichten. Daarom ontstaan in de loop der jaren verschillende opvattingen over het hoe en waarom van zijn ‘stier’.

Apple University

Ook zonder dat we deze details weten, zien we The Picasso Way terug in de Apple producten: alles terugbrengen tot de essentie, en nog een keer, en nog een keer. Tot alleen dátgene overblijft waar je niet zonder kan, in exact de goede verhoudingen.

De conceptmatige manier van denken leren ze je op Apple University, de interne opleiding die Steve Jobs in 2008 oprichtte van Apple medewekers.

Doel van de opleiding? ’To think like Steve Jobs’.

Reageren? Graag!