Beelden van Miles Davis' live improvisatie bij 'Ascenseur pour l’Echafaud'

Ascenseur pour l’échafaud uit 1958 is misschien wel de mooiste combinatie ooit gemaakt van film noir en jazz.

In het Parijs van de jaren vijftig bedenkt een mooie Française samen met haar minnaar een plan om haar rijke man te vermoorden. Hoe het afloopt is niet het punt. Het gaat erom hoe leeg en hartverscheurend het wordt verteld en gefilmd. In tijdloos zwart-wit. De score van Miles Davis en zijn bloedstollende trompetspel is een perfecte match bij de emotionele rollercoaster die de voortdurend gespannen dame doormaakt — ergens tussen suspense en een klassieke tragedie.

De beelden waarop Miles de soundtrack live inspeelt moet je zien. Beeld en geluid lopen helaas niet synchroon. Hij nam de muziek in twee dagen op, samen met de Franse jazzmuzikanten Barney Wilen (tenorsax), René Urtreger (piano), Pierre Michelot (bas) en de Amerikaanse drummer Kenny Clarke (die destijds in Parijs woonde).

Lift to the Scaffold bleek de gezichtsbepalende aanzet voor de Nouvelle Vague, een nieuwe stroming. Zowel voor hoofdrolspeelster Jeanne Moreau als voor regisseur Louis Malle was het de start van een prachtige carriere.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek is saxofonist, schrijver, webdesigner en fotograaf. Regelmatig te vinden op Twitter en Instagram. Gek op jazz en koffie. Ruikt aan boeken.

Reacties op “Beelden van Miles Davis' live improvisatie bij 'Ascenseur pour l’Echafaud'”

Plaats een reactie