Pianist Tony Roe, bekend van Tin Men & The Telephone, wint dit jaar de Boy Edgarprijs. Op het conservatorium vonden ze hem maar een ‘lastige student’. Zelf zegt hij: ‘Ik ben een jazzmusicus.’ Famke Sinninghe Damsté interviewde hem, met foto’s van Joke Schot.
Onze hoofdredacteur stelt dat de maatregel om Engelstalig onderwijs in hbo-opleidingen te verminderen wel eens gevolgen kan hebben voor de muziekvakopleidingen. De opleidingen zelf vrezen een afname van het aantal leerlingen met gemiddeld ongeveer negen procent. Met alle gevolgen van dien. Hoe denkt u daarover? Wij gaan graag in gesprek.
Veel nieuws, waarvan het meest in het oog springende bericht ongetwijfeld is dat tijdschrift Jazzism aankondigt te moeten stoppen.
Jeroen de Valk vraagt zich af hoe het jazzfestival in Amersfoort denkt te gaan overleven na het wegvallen van de subsidie. Het festival vindt voortaan plaats in juni, krijgt een andere naam, een andere locatie en ook de branding is vanaf 2025 anders, vertelt Alexander Beets.
Jong talent is trombonist Michel Tuinman. Zijn interesse is breed. Van Duke Ellington tot Trombone Shorty, van de Hollywood-trombonisten tot Bart van Lier. Hij slurpt alles op wat er op zijn pad komt, als er maar trombone in zit.
Bert Vuijsje schreef een prachtige uitgeleide over onlangs overleden Willem van Manen: trombonist en oprichter van het Bimhuis, die ooit zei: ‘Er kan na mij nog het nodige komen, maar ik verbeeld me dat ik de trombone in Nederland als instrument heb geëmancipeerd’. In zijn column ook een laatste saluut aan Dan Morgenstern, een van de grote Amerikaanse jazz-journalisten.
Erik van den Berg en Bert Vuijsje vonden weer een nieuw pareltje in het bonte archief van Rudy Koopmans die in 1974 tot de conclusie kwam: ‘Het ziet er goed uit met de toekomst van de geïmproviseerde muziek in Nederland.’
In de Estafette vertelt de avontuurlijke saxofonist Bart Wirtz openhartig over zijn muzikale avonturen. Hij is nu actief met zijn groep WAAN. Hij heeft twijfel ‘omarmd als een goede eigenschap.’
Jan Kelder tekende het levensverhaal op van meestersaxofonist in ruste Ferdinand Povel. Hij wilde ‘gewoon lekker spelen’ maar belandde in orkesten van wereldklasse.
Drummer Kevin van den Elzen uit Oss was al op jonge leeftijd gek van jazz en big bands. Na zijn studie kwam hij terecht in Los Angeles en woont en werkt daar nog steeds. Hij was zo ambitieus, dat Jeff Hamilton en Peter Erskine hem een beetje moesten afremmen. Over de bovenkant, de onderkant, swing, feel en touch.
Het 4e en laatste deel van Ruud Kuyper (1937-1999) over ’tien jaar moderne jazz in Nederland’ met mooie anekdotes en prachtige foto’s.
Uit de Schatkamer van het NJA komt een VARAgids uit 1959, met opmerkelijke teksten en foto’s van het jazz-radioprogramma Romance in jazz.
Jazzliefhebber Louis Tavecchio, emeritus hoogleraar pedagogiek aan de UvA, reconstrueerde de eerste vier Nederlandse concerten van Duke Ellington. In deel 2: ‘Eerst fijnzinnig, dan hoog’.
Ton Ouwehand sprak met Tineke de Nooij over haar band met jazz.
Famke Sinninghe Damsté was getuige van het door het NJA georganiseerde concert ‘Rita Reys Meets Oliver Nelson Revisited’ met Fay Claassen, Esther Van Hees en Anna Serierse.
Coen de Jonge zocht verder naar lokale jazz-minnende radiostations. En slaagde weer met vlag en wimpel.
Verder boeken, albums en poëzie: C.P. Vincentius ving het wezen van zijn jazzhelden op in zoete woorden.
Bij de postuums staat hoofdredacteur Jeroen de Valk uitgebreid stil bij Pablo Nahar en Maarten van Norden.
Jazz Bulletin verschijnt vier keer per jaar exclusief voor de vrienden van het Nederlands Jazz Archief (NJA). Door Vriend te worden steunt u het mooie werk van het NJA – waar al die mooie albums uit voortkomen – en ontvangt u bovendien een mooi belastingvoordeel. Nieuwsgierig? Vraag gratis een proefnummer aan: jazzarchief.nl/jazz-bulletin/
Jazz Bulletin 133 ligt rond 1 december op de deurmat van de Vrienden van het Nederlands Jazz Archief. Meer weten? Lees mijn blog van een paar dagen geleden.