Jazz uit de tijd van een links-progressief kabinet en meer, in Jazz Bulletin 129

Als u een van de gelukkigen bent, ploft Jazz Bulletin rond 1 december op uw deurmat.

Het Nederlands Jazz Archief brengt een nieuw album uit: Paradiso Amsterdam 1970, de registratie van een legendarisch concert dat Sun Ra op 18 november 1970 gaf in Paradiso.

Erik van den Berg – die jarenlang voor de Volkskrant schreef – boekstaaft in Jazz Bulletin zijn herinneringen aan de muzikale magiër, als platenluisteraar, concertbezoeker en interviewer. Wat mij opvalt is hoeveel zorg wederom aan deze uitgave is besteed. Hulde voor muziekfreak Frank Jochemsen, toch wel de Derrick van het NJA.

Jazz Bulletin 129 cover december 2023

Saxofonist Loek van den Berg (27) verruilde Nijmegen voor Rotterdam en maakte een stormachtige ontwikkeling door. Met zijn bedachtzame, lyrische stijl begeeft hij zich op de grens van doorgecomponeerde Europese jazz en wereldmuziek. In 2023 won hij Edison Jazz als Nieuwkomer Nationaal. ‘Ik heb een sterke drive.’ Joke Schot maakte foto’s.

In zijn column Bebop Business schetst Bert Vuijsje hoe de 18-jarige Martijn Sanders begin jaren ’60 verraste in de wereld van de jazz journaille, en het uiteindelijk schopte tot directeur van het Concertgebouw.

Heel onverwachts – zegt ze zelf – ontvangt zangeres Monica Akihary dit jaar de Boy Edgarprijs. Jan Kelder voelt haar aan de tand. Zij en haar partner, gitarist en componist Niels Brouwer vormen samen de formatie Boi Akih. Ze neemt de prijs in ontvangst op 6 december in het Bimhuis. Fotograaf Joke Schot legde haar prachtig vast. ‘Jazz is een blijvende zoektocht,’ zegt Monica, ‘veel proberen, veel weggooien.’

‘Nergens is de actuele muziek actueler dan in Nederland’, verzuchtte de legendarische Rudy Koopmans in 1973. Een tijd van het kabinet-Den Uyl – kunt u zich dat voorstellen, een links-progressief kabinet? In Jazz Bulletin memoreren Vuijsje en Van den Berg hoe Koopmans het in dezelfde Volkskrant destijds opnam voor de jazzmusici: ‘Weliswaar stond in het programma van de progressieve drie een zinnetje over structurele subsidie voor de jazzmuziek, maar toen KVP en AR onontbeerlijk bleken voor een gedogende meerderheid in de Kamer, bleek daarvoor opeens geen geld meer te zijn.’ Ik wens u veel succes met stemmen.

Sun Ra Paradiso NJA

In de Zijlijn spreekt Follow the Money-boegbeeld Eric Smit over jazz als een ‘verlangen naar een tijd die je zelf niet hebt meegemaakt’.

Nog een historisch perspectief over de talentvolle klarinettist/saxofonist Sal Doof, die vanaf 1936 lid was van The Ramblers. In oktober 1941 mocht hij als Jood niet meer in het openbaar optreden en op 9 juli 1943 werd hij vergast in het vernietigingskamp Sobibór. Michel Duijves reconstrueert dit aangrijpende levensverhaal.

‘Je speelde veel fouten vanavond’, zeiden de fans vroeger tegen drummer Friso van Wijck als hij even improviseerde. ‘Nee, haha’, antwoordde hij dan, ‘ik deed even iets anders dan wat je gewend bent.’ Als componist vraagt hij zich af of hij veel aan het toeval moet overlaten, of juist weinig.

Ik mocht de geweldige saxofonist/componist Marike van Dijk interviewen en fotograferen. Nuchter en bescheiden bouwde ze aan een indrukwekkend internationaal cv. Ze groeide op in Friesland, studeerde in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en New York. Daarna vertrok ze met twee masters op zak naar Australië om te promoveren. Als bandleider maakte ze vijf albums, waarvan Stranded (2023) het meest recente is. Onlangs presenteerde ze het Amsterdam Art Orchestra, haar eigen big band. Een jazzpionier met een sterke sociale antenne. ‘Ach, ik fiets overal een beetje tussendoor.’

Marike van Dijk, 2023 foto (c) Tom Beek

Marike van Dijk, 2023 foto (c) Tom Beek

Wat staat er toch een hoop moois in zo’n blad, hoor ik u denken. En zo is het.

Verder: Wim en Ria Wigt die herinneringen ophalen over het werken met Stan Getz.

Ook leuk: een historische correctie over Ben Webster, die exact vijftig jaar geleden overleed, van onze hoofdredacteur en Webster-biograaf Jeroen de Valk. De tenorreus werd opgevoed door een oudtante, die hij Mom noemde.

Binnenkort komt de biografie van Edwin Rutten uit: Dag Rakkers! De zeven levens van Edwin Rutten. Een van onze beste schrijvers (en Sun Ra-aficionado) Rudie Kagie schreef eraan mee, samen met Haye van der Heyden. Over de jeugd van Ome Willem, toen hij zanger en jazzdrummer was in het Gold Coast Combo, wist u niet.

Erg leuk: Coen de Jonge graaft in de 75-jarige geschiedenis van Cobra. Klopt het dat Appel, Corneille, Constant, Lucebert, Claus, Campert en Vinkenoog zo van jazz hielden?

Ton Ouwehand was bij Water, een concert van de Zwolse big band The Milliennium Jazz Orchestra met twee klassieke pianisten en kwam tot de conclusie dat jazz en klassiek prima samengaan. ‘Alsof Beethoven aan een tafeltje in de kroeg was gaan zitten.’

Verder.. ach, u moet ‘m zelf maar even lezen.

Jazz Bulletin verschijnt vier keer per jaar exclusief voor de vrienden van het Nederlands Jazz Archief (NJA). Door Vriend te worden steunt u het mooie werk van het NJA – waar al die mooie albums uit voortkomen – en ontvangt u bovendien een mooi belastingvoordeel. Nieuwsgierig? Vraag hier gratis een proefnummer aan: jazzarchief.nl/jazz-bulletin/

Aan dit nummer werkten mee: Erik van den Berg, Pieter Boersma, Bob Bronshoff, Jan Brouwer, Michel Duijves, Ronald Hoeben, Coen de Jonge, Rudie Kagie, Jan Kelder, Hardy Klink, Joost Leijen, Carl Mierop, Ton Mijs, Paul van Riel, Hilde Schonewille, Joke Schot, Foppe Schut, Oscar Smit, Geert Vandepoele en Bert Vuijsje. En zoals altijd Eke Hagedoorn (eindcorrectie), Katja Vercouteren (ontwerp), Ton Ouwehand (redactie), Jeroen de Valk (hoofdredacteur) en Tom Beek (eindredacteur).

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

Plaats een reactie