Op 30 juni was ik in LantarenVenster op de verjaardag van het New Rotterdam Jazz Orchestra.
Voor het coverartikel van Jazz Bulletin #128 ging ik in gesprek met oprichters trombonist Louk Boudesteijn, trompettist Rob van de Wouw en bassist Johan Plomp (en ik maakte de foto’s).
Over de al twintig jaar durende tijdreis van dertien recalcitrante musici ‘die zelf allemaal bandleiders zijn’.
Plomp, de voornaamste componist van het NRJO, schrijft met de orkestleden in gedachten. ‘Ik geef een raamwerk om die karakters te horen, ik wil de eigenwijsheid in het orkest ruimte geven.’
Namens het Nederlands Jazz Archief was (en fotografeerde) ik begin juli op North Sea Jazz. Ik signaleerde wat trends en was onder de indruk van de Diaspora Suite, Typhoon en Teis Semey. En van Branford Marsalis, maar het bulletin gaat natuurlijk vooral om Nederlandse artiesten.
Het tweede deel van het befaamde Hobby-Orkest gaat over de tijden van de subsidie. In het artikel een paar schitterende citaten van Frans Elsen die de jazzrecensenten hartgrondig fileert: ‘Ieder het zijne en jazz voor ons allen’.
De familie Wigt haalt herinneringen op aan de concerten en opnamen met Pharoah Sanders.
Jazz Bulletin verschijnt vier keer per jaar exclusief voor de vrienden van het Nederlands Jazz Archief (NJA). Door Vriend te worden steunt u het mooie werk van het NJA – waar al die mooie albums uit voortkomen – en ontvangt u bovendien een mooi belastingvoordeel. Nieuwsgierig? Vraag gratis een proefnummer aan: jazzarchief.nl/jazz-bulletin/
Jazz Bulletin 128 ligt rond 1 september op de deurmat van de Vrienden van het Nederlands Jazz Archief.
In een voorpublicatie van Volksvreemd vermaak van Lizzy van Leeuwen lezen we hoe een paar Surinaamse jazzmusici in de oorlog de bezetters horendol maakten. Er mocht niet gespeeld worden, of toch niet, of toch wel.
De jonge, maar volwassen spelende saxofonist Daan Kluwer is deze keer jong talent. Luisteren naar Dexter Gordon was voor hem als ‘het openen van de schatkist’. Man naar mijn hart.
Daan Kluwer in Jazz Bulletin 128 foto (c) Tom Beek
Een interessante saxofonist doet de Estafette: Wietse Voermans, die tijdens zijn studie in Denemarken ‘elke dag een uur impro’ na het ontbijt nuttigde.
Jan Kelder tekende het levensverhaal op van de stijlvolle drummer Martin van Duynhoven.
Veteranen Erik van den Berg en Bert Vuijsje doken verder in het nalatenschap van Rudy Koopmans, die tot 1983 zo spits en vermakelijk over jazz schreef, bijvoorbeeld over het ‘aanstekelijk ritmische genie’ van Sonny Rollins.
Uit de schatkame van het archief duikt de lompe, maar prachtige cd-koffer van Willem Breuker op.
Ook het tweede deel over Sandy Mosse, die lang lesgaf op het conservatorium in Den Haag. ‘We would play music, eat music, sleep music.’
Jacques Klöters vertelt over zijn liefde voor jazz in de Zijlijn.
Oude naam, nieuwe column: Bert Vuijsje deelt zijn muzikale zieleroerselen in Bebop Busuiness.
Verder natuurlijk boeken, albums en nog veel meer.
Wie werkten er deze keer allemaal aan mee? Erik van den Berg, Pieter Boersma, Max Bolleman, Jan Brouwer, Mark David, Hans van Eeden, Roland Godefroy, Frank Jochemsen, Coen de Jonge, Jan Kelder, Lizzy van Leeuwen, Bert Nienhuis, Joke Schot, Rob Sötemann, Bert Vuijsje en Matty van Wijnbergen, Ton Ouwehand, Eke Hagedoorn, Katja Vercouteren (vormgeving), Jeroen de Valk (hoofdredacteur) en Tom Beek (eindredacteur).