Zo ontstond Live Under The Sun: na het studioalbum White & Blue heb ik in 2006 en 2007 met mijn band het Tom Beek Quintet veel opgetreden. De band is daardoor verder gegroeid, we kregen een eigen dynamiek, een eigen sound. De reden was dat er live veel meer ruimte was dan in de studio om te stretchen, om samen op ontdekkingsreis te gaan. Dat is precies wat ik wilde vastleggen.
Magie
Er zijn veel overeenkomsten tussen live optreden en opnemen in de studio. Maar de tegenstellingen zijn fascinerend. In de studio focus je op de ultieme details van je muziek, die je met perfectie en precisie wilt vormgeven. Dat geeft een bepaalde bevrediging. Maar de eindeloze drang om te perfectioneren, het proces steeds willen controleren leidt ook vaak tot oeverloos geneuzel. Dat staat voortgang dus in de weg. De vraag is — nadat je een nacht hebt doorgehaald om drie noten te veranderen — of de luisteraar ooit het verschil zal horen.
Live spelen, in het vuur van het moment, is een heel ander verhaal. Elk moment dat komt, moet je meteen weer loslaten. Er kan niets overnieuw. Maak je een vergissing, dan blijft-ie pijnlijk in de lucht hangen. Tenminste, als je niets doet. Vraag dit aan Herbie Hancock, die in staat is om een ‘foute noot’ om te zetten in een nieuwe, geniale muzikale zin. Dit is de kunst van het improviseren. Hoe meer ik het bestudeer, hoe meer ik me realiseer hoe ongelooflijk moeilijk het is. Tegelijkertijd is dat juist de magie, op het brandpunt van kennis en intuïtie.
ARTWORK
Het artwork van dit cd-album is prachtig uitgevoerd in een glanzende digipack, met foto’s van Hans Speekenbrink. Na White & Blue is Live Under The Sun de tweede cd van mijn eigen label TomLaLa Records.
CREDITS
Tom Beek (tenor sax)
Karel Boehlee (piano / fender rhodes / synthesizer)
Martijn van Iterson (gitaar)
Jeroen Vierdag (basgitaar / contrabas)
Marcel Serierse (drums)