Derek Sivers en de gouden e-mail van CD Baby

Eind jaren negentig kon je als artiest nog geen cd’s verkopen via je website. Waarom niet? PayPal bestond nog niet. Betalingen ontvangen via creditcard was ingewikkeld en kostte duizenden dollars per jaar.

Zanger/muzikant Derek Sivers zocht het uit en bouwde zelf een webshop. Dat was het begin van CD Baby.

Meer dan het autoriseren van creditcardbetalingen en een paar regels programmeren was het niet, zegt hij zelf hierover. Maar het begin was er.

Steeds meer bevriende muzikanten vroegen: kun je dit voor mij ook doen? Tuurlijk. Kosten: $35 voor het opstarten en een vaste fee van $4 per album.

Betaalbaar dus, transparant, vriendelijk en persoonlijk. Muzikanten voelden meteen: they’re on our side.

Zo groiede CD Baby tot één van de grootste muziekwinkels ter wereld voor indie artiesten. De omzet werd meer dan 100 miljoen per jaar.

In 2008 verkocht Sivers zijn bedrijf voor 22 miljoen dollar. De opbrengst (en een deel van de lopende winst) schonk hij aan een goed doel.

Over zijn bedrijf, visie en werkwijze schreef Sivers het boek Anything You Want. Ik raad je de audioversie aan, waarop hij zelf prachtig vertelt.

Een mooie gast. Hij lost echte problemen op, staat met beide benen op de grond, doet het op zijn manier. Wat hij doet wérkt.

Tijdens het bouwen van CD Baby maakte hij een aantal verfrissende keuzes. Zo was er bijvoorbeeld nooit reclame op zijn website. Hoe zijn bedrijf ook groeide, het was gewoonweg niet te koop.

Niet het winst maken, maar happiness stond voorop.

‘Waarom zou ik het anders doen, als het goed loopt en ik verder van niemand iets nodig heb?’, was zijn houding.

Misschien wel de mooiste anekdote uit Sivers’ verhaal, en een voorbeeld van zijn persoonlijke stijl, is deze beroemde e-mailtekst, die klanten ontvingen bij een bestelling.

Geen saaie ‘bevestiging van uw bestelling’. Maar een tekst die je nooit meer vergeet.

De ‘gouden’ e-mail van Derek Sivers leverde CD Baby veel meer op dan duizenden klanten: ze werden raving fans.

‘Your CD has been gently taken from our CD Baby shelves with sterilized contamination-free gloves and placed onto a satin pillow. A team of 50 employees inspected your CD and polished it to make sure it was in the best possible condition before mailing. Our packing specialist from Japan lit a candle and a hush fell over the crowd as he put your CD into the finest gold-lined box that money can buy.
We all had a wonderful celebration afterwards and the whole party marched down the street to the post office where the entire town of Portland waved “Bon Voyage!” to your package, on its way to you, in our private CD Baby jet on this day, Friday, June 6th. I hope you had a wonderful time shopping at CD Baby. We sure did. Your picture is on our wall as “Customer of the Year”. We’re all exhausted but can’t wait for you to come back to CDBABY.COM!!’

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

Plaats een reactie