Ruud Bos: altijd trouw aan zijn jazzinstinct

U kent de naam Ruud Bos misschien niet, maar zijn muziek – en daar bent u zich hoogstwaarschijnlijk niet van bewust – herkent u ongetwijfeld als een vertrouwd geluid.

Bos’ thema’s, orkestraties en tunes hebben zich genesteld in ons collectieve muzikale geheugen. Voor de televisie componeerde hij de muziek van programma’s zoals De FabeltjeskrantDe Fabriek en Zeg ‘ns Aaa, maar ook klassieke kleinkunst zoals Telkens weer.

Zijn carrière kan worden beschouwd als een lang en geslaagd huwelijk van commercieel en artistiek succes. En zoiets is zeldzaam.

Jazzinstinct

Jazz bleef bij Ruud Bos altijd de rode draad. Reden voor het Nederlands Jazz Archief om samen met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw op 21 juni 2022 in de kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw een eenmalig eerbetoon te brengen aan de componist, arrangeur en bandleider, waarbij een bloemlezing van Bos’ werk werd uitgevoerd.

Centraal daarin stonden de geschiedenis en het repertoire van zijn elfkoppige Orkest Ruud Bos – door het NJA omgedoopt tot The Secret All Star Band – waarmee hij in de jaren zestig furore maakte. Met melodische en harmonische fijngevoeligheid smeedde hij de klankkleur en ritmes van de moderne jazz tot compacte, memorabele tunes, zonder zichzelf te verloochenen. In zijn opdrachten voor tv, films, theater en reclames bleef Ruud Bos altijd trouw aan zijn jazzinstinct.

Tijdens het concert werden op een groot scherm fraaie oude beelden getoond. Alsof de NJA-cd Orkest Ruud Bos: The Secret All Star Band ter plekke tot leven werd gewekt.

Sfeer van nachtconcerten

Zo’n concert brengt ook een risico met zich mee: dat je je als bezoeker in een museum waant, dat het podium slechts dient als decor voor een levenloze reproductie van de muziek, waarbij alles van tevoren tot in detail vastligt. In de kleine zaal van het Concertgebouw voltrok zich echter een waar muzikaal feest. Dit moet een beetje de sfeer zijn geweest tijdens de nachtconcerten in de jaren vijftig en zestig.

Onder leiding van Rob Horsting droeg het Jazz Orchestra of the Concertgebouw de muziek van Bos als een op maat gemaakt kostuum. Solisten zoals saxofonist Jasper van Damme en trompettist Ruud Breuls deden het oude muzikale gedachtengoed stijlvol herleven, alsof Herman Schoonderwalt en Eddie Engels er zelf stonden. John Engels, het enige overlevende bandlid van Bos’ jazzgroep van weleer, moest wegens ziekte helaas verstek laten gaan. Hij werd vervangen door drummer Marcel Serierse.

Première

De avond bracht ook nog een primeur: na speurwerk van het NJA en kleinkunstkenner Jim Immig bleek Willem Wilmink een Nederlandse tekst te hebben geschreven voor Bos’ compositie Sad Model. Die versie beleefde zijn première, prachtig vertolkt door de Vlaamse zangeres Esther Van Hees.

Een reis door de tijd, met de muziek van Ruud Bos als illustratie. Dat zijn oeuvre zo kleurrijk, omvangrijk en invloedrijk is geworden, is zijn talent en verdienste. Die hebben de tand des tijds uitstekend doorstaan. Net als de man zelf trouwens: tot genoegen van de aanwezigen nodigde presentator Frank Jochemsen de inmiddels 86-jarige componist op het podium uit. Met een zonnig humeur voorzag Ruud Bos de muziek van toelichting, herinneringen en anekdotes.

Eerder gepubliceerd in Jazz Bulletin #124, het tijdschrijft voor vrienden van het Nederlands Jazz Archief, dat vier maal per jaar verschijnt. Met dank aan Bert Vuiisje

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

Plaats een reactie