De wereld van de e-mailmarketing verandert zo snel, dat ik opnieuw op onderzoek uitging. Marktleider MailChimp kwam niet als beste uit de bus. Waarom niet?
Underdog
Toen MailChimp in 2001 begon, maakten peperdure partijen zoals Infusion Soft en AWeber de dienst uit. Als underdog groeide MailChimp langzaam uit tot de nieuwe industry standard.
De techniek vormt het hart; fijn voor developers én fijn voor ondernemers. Onder de naam Mandrill verhuren ze de techniek aan andere bedrijven.
Het user interface is laagdrempelig, volledig gericht op jou – beginneling op het gebied van e-mail marketing – en fun. Door de intuïtieve workflow, de technische innovaties en de lage kosten verwierf het bedrijf met de aap een hoge gunfactor en een pioniersstatus.
Toen MailChimp in 2009 naast de gewone dienst een gratis versie aanbood, ging het hard. Een briljante zet. Niemand kon meer om MailChimp heen en het bedrijf deed (en doet nog steeds) goede zaken.
Maar in tien jaar is er veel veranderd.
De manier waarop we communiceren, hoe we e-mails lezen, hoe we ze ontwerpen, hoe we content verzamelen, hoe we automatiseren, hoe we alles aan elkaar koppelen, hoe we verspreiden, hoe we relaties opbouwen, onderhouden en segmenteren. E-commerce heeft een vlucht genomen.

Alternatieven voor MailChimp
Andere bedrijven keken mee en trokken lering uit de kansen die MailChimp – hoe goed ook – had laten liggen. ‘Hoe zou een e-mail marketing dienst er uitzien als we nu bij nul zouden beginnen?’, moet bijvoorbeeld Revue hebben gedacht.
Afgelopen jaren zag ik nog meer nieuwe, serieuze e-mail marketing bedrijven voorbij komen. Hier mijn lijst, met de zekerheid dat ik er paar vergeet.
Campaign Monitor onderscheidt zich sinds jaar en dag door het design.
Mailpoet maakte zich geliefd als volledig geïntegreerde, flexibele WordPress-plugin. Handig!
Het prettige MailerLite profileert zich als een simpelere, meer overzichtelijke versie van MailChimp.
Ook ConvertKit (duur) en Active Campaign (ingewikkeld) en het daarvan afgeleide MailBlue verdienen een eervolle vermelding: ze geven een eigen draai aan e-mail marketing en maken er krachtige sales-tool van.
De combinatie van techniek, schaalbaarheid, gebruiksgemak, automation en marketing wordt steeds verder verfijnd door innovatieve — maar wat saaie — bedrijven zoals Send in Blue, SendGrid, MailGun en Spark Post.
Ik heb ze allemaal geprobeerd. Wat een ontwikkeling heeft e-mail marketing doorgemaakt! De lat ligt hoog.
E-mail in de polder
Ook Nederlandse e-mail marketing bedrijven spelen zich in de kijker.
Het Amsterdamse MailCamp verdient credits met hun grondige, vriendelijke en brede aanpak.
Van oudsher bedient AutoRespond een groot aantal Nederlandse ondernemers met een compleet, schaalbaar en geïntegreerd pakket aan diensten, met de nieuwsbrief en autoresponders als basis.
Het al eerder genoemde, in Utrecht gevestigde Revue is voor mij de meest opvallende nieuwkomer van de laatste twee jaar. Social-native en ongecompliceerd. Als één van de eersten biedt Revue bovendien de optie om abonnees te laten betalen voor nieuwsbrieven.
Maar het bedrijf dat mij in de positieve zin het meeste opviel was Laposta.

Nederlandse privacy
Na enig onderzoek kwam ik tot de ontdekking dat de meeste Amerikaanse e-mail marketing bedrijven — dus ook MailChimp — niet zo goed op de eisen van de Europese privacywet zijn voorbereid, ook al zeggen ze zelf van wel. En die regels zijn per continent op essentiële punten verschillend. De GDPR regels van de EU en de Nederlandse AVG zijn bovendien veel strenger dan de standaard-riedel die Amerikaanse bedrijven doorgaans gebruiken. En dit is een heel belangrijk punt, waarop Laposta voor mij het verschil maakt.
Laposta
Hieronder heb ik de belangrijkste features van Laposta op een rij gezet. Hoewel er ook wat overlap is met MailChimp, springen de voordelen er duidelijk uit.
- Teksten en uitleg lees je in begrijpelijk Nederlands
- Het interface is veel overzichtelijker en veel minder complex
- In tegenstelling tot MailChimp, voldoet Laposta 100% aan de Europese richtlijnen voor privacy en de beveiliging van persoonsgegevens
- Data worden opgeslagen op Nederlandse servers
- Statistieken zijn live te volgen
- Je ziet niet alleen of mails worden geopend, maar ook of ze zijn gelezen
- In het e-mail design heb de keuze uit meer lettertypen, waardoor je gemakkelijker aansluit bij je huisstijl
- Betaalde klanten krijgen een volledig white label
- Door de Nederlandse afzender is de kans (nog) kleiner, dat mail in de spam-map terechtkomt
- Een stabiel SSL-protocol waardoor je abonnees bevrijd zijn van beveiligingswaarschuwingen
- De klantenservice is snel en bereikbaar op Nederlandse kantoortijden, ook voor gratis klanten
- Je kunt e-mail sjablonen op maat laten maken, in sommige gevallen zonder kosten
- Met Laposta’s eigen app Mtrack krijg je in beeld wie er (na het lezen van jouw nieuwsbrief) op je website komt
Fijn te weten dat Laposta die privacy helemaal tackelt. Niet als enige bedrijf, overigens. Maar wel: 1-0 voor Laposta. Doe er je voordeel mee! En laat het me weten als ik iets over het hoofd zie.
Dank voor dit artikel, Tom. Jij gooit deze week geloof ik een printer uit het raam (zag ik op Twitter), ik wil Mailchimp uit het raam gooien. Laposta klinkt goed, maar ik hoor ook goede verhalen over Mailerlite. Heb jij die toevallig met elkaar vergeleken en kun je daar nog iets zinnigs – of onzinnigs – over zeggen?
Dank voor je bericht Sandra! MailerLite heb ik ook een tijd gebruikt met veel plezier, weinig op aan te merken. Veel gebruiksvriendelijker dan MailChimp. Go for it!
Hallo Tom,
Helder en fijn om te lezen!
Ik wil van Mailchimp naar Laposta overstappen maar vroeg me af of ik mijn abonnees zomaar mag overzetten? Dit ivm de privacy……
Heb je hier ervaring mee?
Ik hoor graag van je!
Vriendelijke groet,
Maroesja Kroot
Knijpertjes.nl
Hoi Maroesja, dank voor je berichtje! Je kunt je contacten bij LaPosta gewoon importeren, geen probleem. Je kunt aantonen dat je daar toestemming voor hebt. Succes 🙂 groeten van Tom