Waarom ik van MailChimp overstapte naar Laposta

Op de apenrots der e-mail marketing bedrijven was MailChimp niet de eerste, niet de beste en niet de grootste. Lange tijd maakten peperdure partijen zoals Infusion Soft en AWeber de dienst uit. Toch groeide het sympathieke Mailchimp langzaam maar zeker uit tot de industry standard. Na de hegemonie van tien jaar is het interessant om het landschap opnieuw te verkennen. In de Nederlandse e-mail marketing dienst Laposta ontdekte ik opvallend veel voordelen.

Mailchimp

Hoe kreeg MailChimp het voor elkaar om vanuit een underdog positie uit te groeien tot een gebruiksvriendelijk, aantrekkelijk en laagdrempelig alternatief voor de grote jongens? Het succesverhaal begint in 2009, wanneer MailChimp begint met het aanbieden van een gratis versie, naast de gewone dienst. Een briljante zet.

MailChimp is vriendelijk geprijsd: je hebt al een betaald account voor een tientje per maand. De branding is sympathiek: een aap die jou — beginneling op het gebied van e-mail marketing — op je gemak stelt en over de streep haalt. Easy was het toverwoord.

Dat zien we terug in het e-mail design, de workflow, de flexibiliteit en in het taalgebruik. Een programma dat je allerlei zorgen uit handen neemt. What’s not to like?Geen groot, onbereikbaar IT-kantoor met torenhoge tarieven. Nee, MailChimp is menselijk, laagdrempelig, volledig op de klant gericht en fun.

Het bedrijf verwierf een hoge gunfactor en een pioniersstatus. De lat lag meteen hoog. MailChimp liep voorop met de user interface. De integratie met veel gebruikte programma’s was fijn voor developers én fijn voor ondernemers. Met de zelf ontwikkelde Mandrill-app verhuren ze hun technologische expertise aan andere bedrijven. Niemand kon meer om MailChimp heen en het bedrijf deed (en doet nog steeds) goede zaken.

Alternatieven

In tien jaar is er veel veranderd. De manier waarop we communiceren, hoe we e-mails lezen, hoe we ze ontwerpen, hoe we content verzamelen, hoe we automatiseren, hoe we alles aan elkaar koppelen, hoe we verspreiden, hoe we relaties opbouwen, onderhouden en segmenteren. E-commerce heeft een vlucht genomen.

Andere bedrijven keken mee en trokken lering uit de kansen die MailChimp had laten liggen. ‘Hoe zou een e-mail marketing dienst er uitzien als we nu bij nul zouden beginnen?‘, moet bijvoorbeeld Revue hebben gedacht.

Afgelopen jaren zag ik veel nieuwe, serieuze e-mail marketing bedrijven voorbij komen. Hieronder zet ik er aantal op een rijtje (met de zekerheid dat ik er paar vergeet).

Campaign Monitor onderscheidt zich sinds jaar en dag door het design.

Mailpoet maakte zich geliefd als volledig geïntegreerde, flexibele WordPress-plugin. Handig!

Het prettige MailerLite profileert zich als een simpelere, meer overzichtelijke versie van MailChimp.

Ook ConvertKit (duur) en Active Campaign (ingewikkeld) en het daarvan afgeleide MailBlue verdienen een eervolle vermelding: ze geven een eigen draai aan e-mail marketing en maken er krachtige sales-tool van.

De combinatie van techniek, schaalbaarheid, gebruiksgemak, automation en marketing wordt steeds verder verfijnd door innovatieve — maar wat saaie — bedrijven zoals Send in Blue, SendGrid, MailGun en Spark Post.

Ik heb ze allemaal geprobeerd. Wat een ontwikkeling heeft e-mail marketing doorgemaakt! De lat ligt hoog.

E-mail in de polder

Ook Nederlandse e-mail marketing bedrijven spelen zich in de kijker. Het Amsterdamse MailCamp verdient credits met hun grondige, vriendelijke en brede aanpak.

Van oudsher bedient AutoRespond een groot aantal Nederlandse ondernemers met een compleet, schaalbaar en geïntegreerd pakket aan diensten, met de nieuwsbrief en autoresponders als basis.

Het al eerder genoemde, in Utrecht gevestigde Revue is voor mij de meest opvallende nieuwkomer van de laatste twee jaar. Social-native en ongecompliceerd. Als één van de eersten biedt Revue bovendien de optie om abonnees te laten betalen voor nieuwsbrieven.

Heel blij werd ik enkele maanden geleden toen ik Laposta ontdekte. Sindsdien ben ik fan!

Door Laposta kwam ik tot de ontdekking dat de meeste Amerikaanse e-mail marketing bedrijven — dus ook MailChimp — niet zo goed op de eisen van de Europese privacywet zijn voorbereid, ook al zeggen ze zelf van wel.

De GDPR regels van de EU en de Nederlandse AVG zijn streng. En het is fijn te weten dat Laposta dit helemaal tackelt. Niet als enige bedrijf, overigens. Maar wel: 1-0 voor Laposta.

De voordelen van Laposta ten opzichte van MailChimp liegen er niet om. Hieronder heb ik ze op een rij gezet.

  • Teksten en uitleg lees je in begrijpelijk Nederlands
  • Het interface is veel overzichtelijker en veel minder complex
  • In tegenstelling tot MailChimp, voldoet Laposta 100% aan de Europese richtlijnen voor privacy en de beveiliging van persoonsgegevens
  • Statistieken zijn live te volgen
  • Je ziet niet alleen of mails worden geopend, maar ook of ze zijn gelezen
  • In het e-mail design heb de keuze uit meer lettertypen, waardoor je gemakkelijker aansluit bij je huisstijl
  • Betaalde klanten krijgen een volledig white label
  • Door de Nederlandse afzender is de kans (nog) kleiner, dat mail in de spam-map terechtkomt
  • Een stabiel SSL-protocol waardoor je abonnees bevrijd zijn van beveiligingswaarschuwingen
  • De klantenservice is snel en bereikbaar op Nederlandse kantoortijden, ook voor gratis klanten
  • Je kunt e-mail sjablonen op maat laten maken, in sommige gevallen zonder kosten
  • Met Laposta’s eigen app Mtrack krijg je in beeld wie er (na het lezen van jouw nieuwsbrief) op je website komt

Doe er je voordeel mee!

2 reacties op “Waarom ik van MailChimp overstapte naar Laposta”

  1. Dank voor dit artikel, Tom. Jij gooit deze week geloof ik een printer uit het raam (zag ik op Twitter), ik wil Mailchimp uit het raam gooien. Laposta klinkt goed, maar ik hoor ook goede verhalen over Mailerlite. Heb jij die toevallig met elkaar vergeleken en kun je daar nog iets zinnigs – of onzinnigs – over zeggen?

    Beantwoorden
    • Dank voor je bericht Sandra! MailerLite heb ik ook een tijd gebruikt met veel plezier, weinig op aan te merken. Veel gebruiksvriendelijker dan MailChimp. Go for it!

      Beantwoorden

Plaats een reactie