In 2001 groeit MailChimp gestaag uit tot de nieuwe industry standard voor marketeers met een kleinere beurs. Tot die tijd maakten peperdure partijen zoals Infusion Soft en AWeber nog de dienst uit op de aperots van de e-mailmarketing.
Het succes van MailChimp is niet zo verwonderlijk. Het user interface van de sympathieke underdog is laagdrempelig, volledig gericht op de gebruiker – wie is er géén beginneling op het gebied van e-mail marketing? – en fun. Door de intuïtieve workflow, de technische innovaties en de lage kosten verwerft het bedrijf met de aap een hoge gunfactor en een pioniersstatus.
Het fundament ligt uiteraard in de techniek, belangrijk voor developers en ondernemers, de stille, grote belanghebbenden. Onder de naam Mandrill verhuurt MailChimp zijn superieure techniek aan andere bedrijven.
Als MailChimp in 2009 naast de gewone dienst een gratis versie aanbiedt, gaat het hard. Een briljante zet. En een daarna vaak gekopieerd business model bovendien. Niemand kan meer om MailChimp heen en het bedrijf doet zeer goede zaken.
Er is er veel veranderd
Tien jaar later blijkt dat andere bedrijven veel hebben geleerd van Mailchimp. De manier waarop we communiceren is continu in beweging. Hoe we e-mails lezen, hoe we ze ontwerpen, hoe we content verzamelen, hoe we automatiseren, hoe we alles aan elkaar koppelen, hoe we verspreiden, hoe we relaties opbouwen, onderhouden en segmenteren. E-commerce heeft een vlucht genomen.
Andere bedrijven keken afgelopen jaren mee en trokken lering uit de kansen en mogelijkheden die MailChimp had laten liggen. ‘Hoe zou een e-mail marketing dienst er uitzien als we nu bij nul zouden beginnen?’, moet bijvoorbeeld Revue hebben gedacht.
Alternatieven voor MailChimp
Zo zag ik afgelopen jaren nog meer nieuwe, serieuze e-mailmarketing bedrijven voorbijkomen. Hier mijn lijst – met de zekerheid dat ik er paar vergeet.
Campaign Monitor onderscheidt zich sinds jaar en dag door het design.
Mailpoet maakte zich geliefd als volledig geïntegreerde, flexibele WordPress-plugin. Handig!
Het prettige MailerLite profileert zich als een simpelere, meer overzichtelijke versie van MailChimp.
Ook ConvertKit (duur) en Active Campaign (ingewikkeld) en het daarvan afgeleide MailBlue verdienen een eervolle vermelding: ze geven een eigen draai aan e-mail marketing en maken er krachtige sales-tool van.
De combinatie van techniek, schaalbaarheid, gebruiksgemak, automation en marketing wordt steeds verder verfijnd door innovatieve — maar wat saaie — bedrijven zoals Send in Blue, SendGrid, MailGun en Spark Post.
Ik heb ze allemaal geprobeerd. Wat een ontwikkeling heeft e-mail marketing doorgemaakt! De lat ligt hoog.
E-mail in de polder
Ook Nederlandse e-mail marketing bedrijven spelen zich in de kijker.
Het Amsterdamse MailCamp verdient credits met hun grondige, vriendelijke en brede aanpak.
Van oudsher bedient AutoRespond een groot aantal Nederlandse ondernemers met een compleet, schaalbaar en geïntegreerd pakket aan diensten, met de nieuwsbrief en autoresponders als basis.
Het al eerder genoemde, in Utrecht gevestigde Revue is voor mij de meest opvallende nieuwkomer van de laatste twee jaar. Social-native en ongecompliceerd. Als één van de eersten biedt Revue bovendien de optie om abonnees te laten betalen voor nieuwsbrieven.
Maar het bedrijf dat mij in de positieve zin het meeste opviel was Laposta.
Nederlandse privacy
Na enig onderzoek kwam ik tot de ontdekking dat de meeste Amerikaanse e-mail marketing bedrijven — dus ook MailChimp — niet zo goed op de eisen van de Europese privacywet zijn voorbereid, ook al zeggen ze zelf van wel. En die regels zijn per continent op essentiële punten verschillend. De GDPR regels van de EU en de Nederlandse AVG zijn bovendien veel strenger dan de standaard-riedel die Amerikaanse bedrijven doorgaans gebruiken. En dit is een heel belangrijk punt, waarop Laposta voor mij het verschil maakt.
Laposta
Hieronder heb ik de belangrijkste features van Laposta op een rij gezet. Hoewel er ook wat overlap is met MailChimp, springen de voordelen er duidelijk uit.
- Handleiding in begrijpelijk Nederlands
- Overzichtelijk interface (niet complex)
- Geen eindeloze technische opties
- Voldoet 100% aan de Europese richtlijnen
- Data wordt in Nederland opgeslagen
- Statistieken zijn live te volgen
- Je kunt niet alleen zien of mails worden geopend, maar ook of ze daadwerkelijk worden gelezen
- Veel lettertypen om uit te kiezen, grotere kans dat het aansluit bij je huisstijl
- Betalende klanten krijgen een volledig white label
- Als Nederlandse afzender veel kleinere kans dat mail wordt gezien als spam
- Een stabiel SSL-protocol, zodat jouw abonnees geen beveiligingswaarschuwingen krijgen
- De klantenservice is snel en bereikbaar op Nederlandse kantoortijden, ook voor gratis klanten
- Je kunt e-mail sjablonen op maat laten maken, in sommige gevallen zonder kosten
- Met Laposta’s eigen app Mtrack krijg je in beeld wie er (na het lezen van jouw nieuwsbrief) op je website komt
Fijn te weten dat Laposta die privacy helemaal tackelt. Niet als enige bedrijf, overigens. Maar wel: 1-0 voor Laposta. Doe er je voordeel mee! En laat het me weten als ik iets over het hoofd zie.
Reacties op “Waarom ik van MailChimp overstapte naar Laposta”
Dank voor dit artikel, Tom. Jij gooit deze week geloof ik een printer uit het raam (zag ik op Twitter), ik wil Mailchimp uit het raam gooien. Laposta klinkt goed, maar ik hoor ook goede verhalen over Mailerlite. Heb jij die toevallig met elkaar vergeleken en kun je daar nog iets zinnigs – of onzinnigs – over zeggen?
Dank voor je bericht Sandra! MailerLite heb ik ook een tijd gebruikt met veel plezier, weinig op aan te merken. Veel gebruiksvriendelijker dan MailChimp. Go for it!
Hallo Tom,
Helder en fijn om te lezen!
Ik wil van Mailchimp naar Laposta overstappen maar vroeg me af of ik mijn abonnees zomaar mag overzetten? Dit ivm de privacy……
Heb je hier ervaring mee?
Ik hoor graag van je!
Vriendelijke groet,
Maroesja Kroot
Knijpertjes.nl
Hoi Maroesja, dank voor je berichtje! Je kunt je contacten bij LaPosta gewoon importeren, geen probleem. Je kunt aantonen dat je daar toestemming voor hebt. Succes 🙂 groeten van Tom