Waarom ik van MailChimp overstapte naar Laposta

De wereld van de e-mailmarketing verandert snel. Ik ging opnieuw op onderzoek uit. Is MailChimp nog steeds het beste jongetje van de klas?

Underdog

Op de aperots van de e-mailmarketing maken peperdure partijen zoals Infusion Soft en AWeber de dienst uit, als sympathieke underdog MailChimp in 2001 gestaag uitgroeit uit tot de nieuwe industry standard voor marketeers met een kleinere beurs.

Het user interface is laagdrempelig, volledig gericht op jou – beginneling op het gebied van e-mail marketing – en fun. Door de intuïtieve workflow, de technische innovaties en de lage kosten verwierf het bedrijf met de aap een hoge gunfactor en een pioniersstatus.

De techniek vormt het hart; fijn voor developers én fijn voor ondernemers. Onder de naam Mandrill verhuren ze de techniek aan andere bedrijven.

Vooral toen MailChimp in 2009 een gratis versie aanbood naast de gewone dienst, ging het hard. Een briljante zet. Niemand kon meer om MailChimp heen en het bedrijf deed (en doet nog steeds) goede zaken.

Maar in tien jaar is er veel veranderd.

Andere bedrijven hebben geleerd van Mailchimp. Ook de manier waarop we communiceren is continu in beweging. Hoe we e-mails lezen, hoe we ze ontwerpen, hoe we content verzamelen, hoe we automatiseren, hoe we alles aan elkaar koppelen, hoe we verspreiden, hoe we relaties opbouwen, onderhouden en segmenteren. E-commerce heeft een vlucht genomen.

brieven e-mail nieuwsbrief LaPosta MailChimp

Alternatieven voor MailChimp

Andere bedrijven keken mee en trokken lering uit de kansen die MailChimp – hoe goed ook – had laten liggen. ‘Hoe zou een e-mail marketing dienst er uitzien als we nu bij nul zouden beginnen?’, moet bijvoorbeeld Revue hebben gedacht.

Afgelopen jaren zag ik nog meer nieuwe, serieuze e-mail marketing bedrijven voorbij komen. Hier mijn lijst, met de zekerheid dat ik er paar vergeet.

Campaign Monitor onderscheidt zich sinds jaar en dag door het design.

Mailpoet maakte zich geliefd als volledig geïntegreerde, flexibele WordPress-plugin. Handig!

Het prettige MailerLite profileert zich als een simpelere, meer overzichtelijke versie van MailChimp.

Ook ConvertKit (duur) en Active Campaign (ingewikkeld) en het daarvan afgeleide MailBlue verdienen een eervolle vermelding: ze geven een eigen draai aan e-mail marketing en maken er krachtige sales-tool van.

De combinatie van techniek, schaalbaarheid, gebruiksgemak, automation en marketing wordt steeds verder verfijnd door innovatieve — maar wat saaie — bedrijven zoals Send in Blue, SendGrid, MailGun en Spark Post.

Ik heb ze allemaal geprobeerd. Wat een ontwikkeling heeft e-mail marketing doorgemaakt! De lat ligt hoog.

E-mail in de polder

Ook Nederlandse e-mail marketing bedrijven spelen zich in de kijker.

Het Amsterdamse MailCamp verdient credits met hun grondige, vriendelijke en brede aanpak.

Van oudsher bedient AutoRespond een groot aantal Nederlandse ondernemers met een compleet, schaalbaar en geïntegreerd pakket aan diensten, met de nieuwsbrief en autoresponders als basis.

Het al eerder genoemde, in Utrecht gevestigde Revue is voor mij de meest opvallende nieuwkomer van de laatste twee jaar. Social-native en ongecompliceerd. Als één van de eersten biedt Revue bovendien de optie om abonnees te laten betalen voor nieuwsbrieven.

Maar het bedrijf dat mij in de positieve zin het meeste opviel was Laposta.

privacy veiligheid gegegvens prikkeldraad foto (c) tom beek

Nederlandse privacy

Na enig onderzoek kwam ik tot de ontdekking dat de meeste Amerikaanse e-mail marketing bedrijven — dus ook MailChimp — niet zo goed op de eisen van de Europese privacywet zijn voorbereid, ook al zeggen ze zelf van wel. En die regels zijn per continent op essentiële punten verschillend. De GDPR regels van de EU en de Nederlandse AVG zijn bovendien veel strenger dan de standaard-riedel die Amerikaanse bedrijven doorgaans gebruiken. En dit is een heel belangrijk punt, waarop Laposta voor mij het verschil maakt.

Laposta

Hieronder heb ik de belangrijkste features van Laposta op een rij gezet. Hoewel er ook wat overlap is met MailChimp, springen de voordelen er duidelijk uit.

  • Handleiding in begrijpelijk Nederlands
  • Overzichtelijk interface (niet complex)
  • Geen eindeloze technische opties
  • Voldoet 100% aan de Europese richtlijnen
  • Data wordt in Nederland opgeslagen
  • Statistieken zijn live te volgen
  • Je kunt niet alleen zien of mails worden geopend, maar ook of ze daadwerkelijk worden gelezen
  • Veel lettertypen om uit te kiezen, grotere kans dat het aansluit bij je huisstijl
  • Betalende klanten krijgen een volledig white label
  • Als Nederlandse afzender veel kleinere kans dat mail wordt gezien als spam
  • Een stabiel SSL-protocol, zodat jouw abonnees geen beveiligingswaarschuwingen krijgen
  • De klantenservice is snel en bereikbaar op Nederlandse kantoortijden, ook voor gratis klanten
  • Je kunt e-mail sjablonen op maat laten maken, in sommige gevallen zonder kosten
  • Met Laposta’s eigen app Mtrack krijg je in beeld wie er (na het lezen van jouw nieuwsbrief) op je website komt

Fijn te weten dat Laposta die privacy helemaal tackelt. Niet als enige bedrijf, overigens. Maar wel: 1-0 voor Laposta. Doe er je voordeel mee! En laat het me weten als ik iets over het hoofd zie.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

4 gedachten over “Waarom ik van MailChimp overstapte naar Laposta”

  1. Dank voor dit artikel, Tom. Jij gooit deze week geloof ik een printer uit het raam (zag ik op Twitter), ik wil Mailchimp uit het raam gooien. Laposta klinkt goed, maar ik hoor ook goede verhalen over Mailerlite. Heb jij die toevallig met elkaar vergeleken en kun je daar nog iets zinnigs – of onzinnigs – over zeggen?

    Beantwoorden
    • Dank voor je bericht Sandra! MailerLite heb ik ook een tijd gebruikt met veel plezier, weinig op aan te merken. Veel gebruiksvriendelijker dan MailChimp. Go for it!

      Beantwoorden
  2. Hallo Tom,
    Helder en fijn om te lezen!
    Ik wil van Mailchimp naar Laposta overstappen maar vroeg me af of ik mijn abonnees zomaar mag overzetten? Dit ivm de privacy……
    Heb je hier ervaring mee?
    Ik hoor graag van je!
    Vriendelijke groet,
    Maroesja Kroot
    Knijpertjes.nl

    Beantwoorden
    • Hoi Maroesja, dank voor je berichtje! Je kunt je contacten bij LaPosta gewoon importeren, geen probleem. Je kunt aantonen dat je daar toestemming voor hebt. Succes 🙂 groeten van Tom

      Beantwoorden

Plaats een reactie