TikTok maakt van elke fan een popster

‘Instant music video’, dat belooft de app Musical.ly (die inmiddels TikTok heet). De lip syncing app heeft had in 2016 rond de 100 miljoen gebruikers, voornamelijk Amerikaanse tieners. Een vermakelijke app en een interessante trend.

Hoe maak je een TikTok? Supersimpel.

1. Je kiest een liedje. De lijst van liedjes waar je uit kunt kiezen is beperkt, je vindt vooral radiohits.

2. Je neemt een filmpje op van jezelf (of een serie foto’s), terwijl de muziek wordt afgespeeld.

3. Daarbij eb je een aantal opties zoals knippen, versneld afspelen, allerlei effecten en Instagram-achtige filters.

4. Als je klaar bent, post je je 15-seconde filmpje, of deel je ‘m op andere sociale media. Klaar!

Deze fun app begon dus als Musical.ly is een soort kruising tussen Instagram, Vine, DubSmash en Snapchat. Maar nog slimmer gemaakt dan dat. Maken en delen, het is leuk en het gaat super-intuïtief. TikTok maakt popsterren van fans! Briljant.

TikTok: levendig en laagdrempelig

Verder vallen nog een paar dingen op. Oprichter Alex Zhu wilde eigenlijk iets anders bouwen. Dat mislukte. Met zijn laatste geld bedacht en maakte hij Musical.ly. Een mooi verhaal.

De app is gratis. Dat is uniek voor wat er allemaal wordt geboden. Anders gezegd: de bedenkers willen eerst dat het groeit en daarna pas nadenken over een verdienmodel. Dat is te prijzen! Een van de manieren waarop de makers geld verdienen, moet de koppeling zijn met music publishers, dat kan toch niet anders.

Met zoveel actieve gebruikers is TikTok (Musical.ly) een serieus te nemen online community. Maar het is niet alleen een levendig en laagdrempelig bolwerk van creativiteit en entertainment, het is ook een serieuze broedplaats voor talent. De eerste Musical.ly ster heeft al getekend bij Warner, het major label dat de kracht van user-generated music videos op tijd op waarde schatte.

Het kapitaal van het netwerk is ook indrukwekkend: de doelgroep is online hyperactief en zorgt daarmee voor gigantische hoeveelheden traffic, data en free publicity. Het is te hopen dat de fun factor wint van de business. Tienersterren zoals Carson Lueders kiezen voor TikTok en niet voor YouTube om hun liedjes te lanceren, die vervolgens door bijna 3 miljoenen volgers worden gezien. Die willen zijn nummer vervolgens ook lip-syncen. Wat een exposure!

Interessant is ook, dat integratie met niet-sociale websites wordt overgeslagen, nee: genegeerd. Embedden in html is heel lastig, het is gedoe! Dat zegt ook wel iets.

Spannende ontwikkelingen!

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek is saxofonist, tekstschrijver, WordPress specialist, doet foto/video en schrijft voor Jazz Bulletin. Regelmatig te vinden op Twitter en Instagram. Gek op jazz en koffie. Ruikt aan boeken.

Plaats een reactie