De kunst van het luisteren

Via Om Malik kwam ik op het spoor van Kevin Sharer, de CEO van Amgen, een wereldspeler in de biotech-industrie. Hij biedt een zeldzaam perspectief: de kunst van het luisteren.

Kevin Sharer: ‘Vroeger was ik een waardeloos luisteraar. Ik wilde eigenlijk alleen maar aan anderen bewijzen dat ik slimmer was dan zij. Ik had het zelf niet door, maar ik zag het als een manier om dingen voor elkaar te krijgen. Mijn houding was: ik ben slimmer dan jij. Ik weet wat jij me gaat zeggen. Laten we geen tijd verspillen. Laten we to the point komen, namelijk dat ik tegen jou ga zeggen wat je moet doen.’

‘Dat is absurd: kost wat kost een paar minuten willen winnen van je tijd. Terwijl iedereen wel even een paar minuten heeft om te luisteren. Het was 90% zenden, 10% luisteren. Nu kom ik steeds dichterbij 50-50% en ik train mezelf om geduldig te zijn.’

Respect

‘Mijn collega Sam Palmisano, destijds de grote baas van IBM, legde me het geheim uit van zijn succes. Hij had geleerd om te luisteren. Werkelijk begrip hebben voor wat de ander wil zeggen. Oordelen achterwege laten. Dat was een wijze les.’

De taak van een leider is niet zozeer om zijn eigen zin door te drijven, maar om voordeel te halen uit de beschikbare informatie, en te zorgen dat de mensen om je heen kunnen schitteren. Wie veel verantwoordelijkheid heeft, bevindt zich in een complex eco-systeem waarin allerlei informatie door elkaar heen loopt. Je wilt een reality check doen, ook al is die dynamisch en sterk aan verandering onderhevig. Strategisch luisteren zorgt ervoor dat je alle signalen krijgt die je nodig hebt. Bovendien is luisteren het grootste teken van respect dat je iemand kunt geven.’

Actief luisteren

Ik ga actief op zoek naar bepaalde signalen. Ik luister in alle lagen van de organisatie naar wat de mensen te vertellen hebben, dat maakt mijn beeld compleet. Ik vraag advies. Vertel me eens, hoe doe je dat? Hoe zie je dat? Wat vind jij belangrijk?’

Ook gevaren en andere dingen die niet goed gaan, kun je opsporen door goed te luisteren. Het begint vaak heel klein. Als de rest van de wereld het te horen krijgt wordt alles uitvergroot en uitversterkt. Als je niet luistert, mis je vrijwel zeker belangrijke informatie. Maar luisteren alleen niet genoeg. Je moet de signalen ook in actie om kunnen zetten. Niet weten wat er speelt heeft grote gevolgen voor het contact met de mensen om je heen, en het vertrouwen. Als het eenmaal beschadigd is, kun je dat niet zomaar herstellen. In an incredibly information-intensive, dynamic environment, you have to listen or else you’re blind.

> Bekijk hier het volledige artikel en interview.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

1 gedachte over “De kunst van het luisteren”

  1. Soms moet je inderdaad gewoon stil zijn en naar de wijze woorden van anderen luisteren. Mooi verhaal en dank je wel daarvoor!

    Beantwoorden

Plaats een reactie