Unieke duo-opnamen van Bill Evans uit 1975

Op Jazzwax vond ik geweldige live opnamen van Bill Evans en Eddie Gomez, gemaakt tijdens het Jazz Festival Antibes in 1975.

Liefhebbers van jazzpiano kunnen niet om Bill Evans heen. Grootheden als Keith Jarrett, Herbie Hancock, Brad Mehldau en Lyle Mays noemen hem steevast als hun grootste held. Evans’ touché is uit duizenden herkenbaar.

Na zijn baanbrekend werk op Kind of Blue van Miles Davis, werd Bill Evans de pionier van het trio (piano, contrabas, drums). Door zijn bezielde en diepgaande spel en zijn smaakvolle muzikale keuzes groeide het pianotrio uit tot een eigen genre.

De impact van Bill Evans gaat veel verder dan de piano. Hij wordt gezien als één van de uitvinders van de moderne jazz-harmonieën door het integreren van klassieke klankkleuren en modi. Ook zijn aanpak van jazz standards staat op eenzame hoogte.

Zelf profileerde Bill Evans zich het liefst als romanticus. Onder zijn hoede groeide ook de Fender Rhodes piano — die daarvoor vooral als bij-instrument werd gezien — tot een volwaardig, op zichzelf staand instrument. Een mooi voorbeeld hiervan is het album From Left To Right.

Na het heengaan van Scott LaFaro in 1966, zijn Bill Evans en bassist Eddie Gomez onafscheidelijk.

Met zijn percussieve, melodische stijl gaf de van oorsprong Puertoricaanse bassist een nieuwe impuls gaf aan de tweede jeugd van de pianist.

Gomez verwierf in de jaren tachtig opnieuw wereldfaam in de innovatieve jazzgroep Steps Ahead.

In Antibes spelen ze het volgende repertoire:
Elsa
Minha
I Love You
What Are You Doing the Rest of Your Life
On Green Dolphin Street

Enjoy!

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

Plaats een reactie