De nieuwsgierigheid van Joan Reinders

Componist/arrangeur Joan Reinders toverde het amateur-orkest Big Band Barchem om tot het Millennium Jazz Orchestra. De big band uit Zwolle bevindt zich al jaren aan de top van de Nederlandse jazzorkesten. Na bijna veertig jaar is Reinders (1959) nog even gretig. Deze week werd bekend dat hij de Jerry van Rooijen Award 2023 heeft gewonnen. Een jaar geleden interviewde ik hem voor Jazz Bulletin 125.

Tekst en beeld Tom Beek

<blockquote class="instagram-media" data-instgrm-captioned data-instgrm-permalink="https://www.instagram.com/p/CzyD0c_IUkx/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading" data-instgrm-version="14" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:540px; min-width:326px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);"><div style="padding:16px;"> <a href="https://www.instagram.com/p/CzyD0c_IUkx/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading" style=" background:#FFFFFF; line-height:0; padding:0 0; text-align:center; text-decoration:none; width:100%;" target="_blank"> <div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;">Dit bericht op Instagram bekijken</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center; margin-bottom: 24px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 224px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 144px;"></div></div></a><p style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px; margin-bottom:0; margin-top:8px; overflow:hidden; padding:8px 0 7px; text-align:center; text-overflow:ellipsis; white-space:nowrap;"><a href="https://www.instagram.com/p/CzyD0c_IUkx/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading" style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:normal; line-height:17px; text-decoration:none;" target="_blank">Een bericht gedeeld door Joan Reinders (@joanreinders)</a></p></div></blockquote> <script type=

Jerry van Rooyen Award

Uit het persbericht van het Millennium Jazz Orchestra:
‘De Jerry van Rooyen Award is een initiatief van trompettist Ack van Rooyen – die twee jaar geleden overleed – samen met vier collega-musici. Enkele weken voor zijn heengaan heeft Ack op verzoek van de mede-initiators zelf nog de eerste winnaar van de award aangewezen. Na zorgvuldige overwegingen kwam hij uit bij een geliefde leerling van Jerry, met wiens orkest hij door de jaren zelf geregeld het podium had gedeeld: componist, arrangeur en dirigent Joan Reinders.’

De prijs is een beeld van kunstenaar Toon Tullemans. Die wordt aan Reinders op 15 december uitgereikt tijdens het Jazz en Route festival in Den Haag.

Dertig jaar ontwikkelen

Joan Reinders: ‘Ik heb vanaf het begin de drang gehad om te schrijven voor big band. Als trombonist kon ik een aardig chorus spelen, maar ik had niet het idee dat ik er verder mee kwam. Mijn aandacht ging steeds naar het schrijven. Trombone in de hoek gezet, nooit meer aangeraakt.’

‘In Zwolle kreeg ik arrangeerles van Frans Elsen. Wist ik veel, ik schreef allemaal lange noten. Hij heeft me heel goed geholpen. Ik heb geluk gehad met de input van goede mensen: Jerry van Rooyen, John Clayton, Bob Brookmeyer.’

‘Het Millennium Jazz Orchestra is in 1985 begonnen als Big Band Barchem, een uit de kluiten gewassen amateurorkest. Al vrij snel dacht ik: we moeten een podium hebben. Toen begonnen we in 1990 met de concerten in Bouwkunde in Deventer. Dat hebben we dertig jaar gedaan. Dan kun je je ontwikkelen. Met allemaal fantastische gastsolisten waar je voor kunt schrijven. Twee keer per maand repeteren, iedere maand een concert. In 2025 bestaan we veertig jaar.’

‘Ik wil mezelf als componist en arrangeur ontwikkelen; het orkest geeft me die vrijheid. De musici zijn zo goed. Ze spelen alles. We zijn een Overijssels orkest, maar de muzikanten komen overal vandaan. Zes van mijn jongens komen uit Amsterdam. Er komen ontzettend veel goede musici uit het Oosten.’

‘In het begin arrangeerde ik een beetje zoals Bill Holman. Toen ik hem mijn werk liet horen, zei hij: get away from me

Joan Reinders foto (c) Tom Beek Jerry van Rooyen Award 2023 _DSC3515

Melodiegevoel

Joan Reinders: ‘De big band-geschiedenis heb ik als een spons in me opgenomen. De grote jongens, daar leer je het van. Thad Jones is mijn grote held. Maar ook Al Cohn bijvoorbeeld, waanzinnige arrangeur. Zo had je er toen veel. Als je wilt weten hoe je voor zang en big band moet schrijven, moet je Sammy Nestico met Sarah Vaughan en Count Basie uitpluizen. Zo mooi.’

‘Bob Brookmeyer zette me ook flink aan het denken. Je moet nadenken over je noten: hoe verhoudt die ene noot zich tot de noten ervoor en tot de basnoten? Zo ontwikkel je melodiegevoel. En nadenken over de vorm: wat gaat er gebeuren? Wat heeft het stuk nodig? Interessant en leuk om mee te experimenteren.’

‘In het begin arrangeerde ik een beetje zoals Bill Holman. Toen ik hem mijn werk liet horen zei hij heel vriendelijk: “Get away from me.” Mijn stijl leek er te veel op. Ik zat ermee. Maar pianist Bob Florence stelde me toen gerust: “Niet over inzitten. Jouw eigen persoonlijkheid komt er vanzelf wel uit.” Een eye opener.’

‘Als je ziet wat er in de klassieke muziek allemaal is gebeurd, daar zijn wij hele kleine jongens bij hoor. Ze maken een verhaal, ze vertellen echt iets. Zo werkt het met improviseren ook. Dat doe je op een bestaande vorm, maar je kunt ook kiezen om dat los te laten. Het is heel leuk om daar als componist over na te denken. We zijn zo gewend aan acht maten, en dan weer acht maten. Maar als een melodie wil dat het negen maten zijn, schrijf je er negen. Als je de moeite neemt om dingen te bedenken, gaat een big band verder dan alleen een themaatje en een backgroundje.’

Lockdown-zomer

Joan Reinders: ‘Sinds 2018 ligt de focus van het Millennium Jazz Orchestra bij theatertournees. We hebben Bernstein en Gershwin gedaan. Ik wilde al lang iets doen met Braziliaanse muziek; die is zo rijk, daar zit zoveel in. Maar ik had wel een maatschappelijk onderwerp nodig als kapstok, dat werd de Amazone. Wat daar allemaal gebeurt is een enorme natuurramp. Bleeding Amazonia schreef ik in de eerste lockdown-zomer. Veel onderzoek gedaan en geluisterd. Ik kwam terecht bij zangeres Lilian Vieira; die is fantastisch, zij heeft het in haar vezels. Dichter bij Brazilië kom je niet. Zij wees me op Thiago de Mello. Een aantal van zijn gedichten pasten precies bij ons onderwerp. De verschillende thema’s zijn: flora en fauna, de inheemse bevolking, de vervuiling, de houtkap, de bosbranden. Het eindigt met hoop, want ik wilde positief eindigen.’

‘Je kunt niet vanuit het niets zeggen: geef mij maar een zak geld voor vier jaar. Je moet jezelf bewijzen en dingen gedaan hebben’

‘De Portugese taal heeft van zichzelf al een ritme, dat is al bijna zingen. Ik heb de klank, de betekenis, zelfs de lengte van de lettergrepen van de gedichten beluisterd en bestudeerd. Waar zitten de accenten, waar ligt de nadruk, welke sfeer past hierbij? Daar ben ik melodieën op gaan schrijven. Ik componeer om dingen uit te beelden.’

‘Normaal spelen we veel swing, maar in Bleeding Amazonia mag er geen noot swingen, haha. Maar we zijn geen Braziliaanse big band. Ook geen Count Basie-band. Ik ga niet proberen iemand anders na te doen, het blijft mijn muziek. Dat vind ik nou zo interessant: je schrijft iets, zet het op de lessenaar, en dan hoor je het terug, gespeeld door geweldige muzikanten.’

Joan Reinders foto (c) Tom Beek Jerry van Rooyen Award 2023

Wit papier

Joan Reinders: ‘In de zomer van 2021 won ik – samen met negen anderen – de VNJJ Compositieopdracht, in het kader van de Week van de Jazz. Toen heb ik Concerto for Jazz Orchestra geschreven, waarbij ik me liet inspireren door het concerto voor orkest van Bartók. Als je jezelf dwingt om een fuga te schrijven of iets tweestemmigs, daar leer je van. Je moet weten waarom je iets schrijft. Arrangeer je een bestaand stuk, dan heb je al veel informatie. Maar beginnen met zo’n wit papier, dat is het moeilijkste.’

‘Hopelijk gaat het ooit lukken om onszelf te bedruipen als orkest, maar dat is nog een lange weg. Je kunt niet vanuit het niets zeggen: geef mij maar een zak geld voor vier jaar. Je moet jezelf bewijzen en dingen gedaan hebben. Maar als je elk jaar een project wilt doen, kun je ook niet steeds bij dezelfde fondsen aankloppen. Dat moet je uitkienen. Dat hoort erbij. Vroeger was het van: volgende maand hebben we een concert, wie zullen we nu eens vragen als solist? Maar nu denken we veel verder vooruit. Doel is om maatschappelijke thema’s te verbinden met kunst en cultuur. Er liggen veel plannen in elk geval.’

‘Als je ziet wat er in de klassieke muziek allemaal is gebeurd, daar zijn wij hele kleine jongens bij’

‘Ik word gedreven door nieuwsgierigheid, ben optimistisch maar niet luchtig. Ik ga mijn eigen gang, ik probeer de weg te kiezen die voor mij wat oplevert. Dingen aanpakken. Met terugwerkende kracht ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het Millennium Jazz Orchestra is mijn ding, ik heb alle vrijheid. Ik voel me als een vis in het water. Het orkest geeft mij de mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen.’

Met dank aan Bert Vuijsje

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

Plaats een reactie