Jazz als medicijn tegen de ‘dreiging van rechts’ en meer: Jazz Bulletin 131

Op de cover van Jazz Bulletin 131 prijkt de karakteristieke Charles Mingus. Deze foto (van Pieter Boersma) werd gemaakt tijdens het Loosdrecht Jazzfestival in 1973. In de coverstory vertellen Wim en Ria (van Timeless Records) over hun ervaringen met Mingus. Mooie verhalen!

Jazz Bulletin 131 Nederlands Jazz Archief

In onze nieuwsrubriek aandacht voor datgene wat zich enigszins buiten de actualiteit afspeelt, zoals de expositie van onze huisfotograaf Joke Schot. Haar foto’s zijn ook te zien op de expositie ’85 jaar Blue Note’ in Tone & Image in Schiedam.

Saxofonist en NJA-bestuurslid Loes Rusch schreef een scherp verslag over ‘Women in Jazz’, het evenement dat plaatsvond op 8 maart in TivoliVredenburg, met nieuwe perspectieven en tegenstellingen. Veel goede dingen om over na te denken en voortaan met open vizier te benaderen. Sophie Conin maakte de foto’s.

In Bebop Business besteedt Bert Vuijsje aandacht aan saxofoonreus ‘Joe’ van Enkhuizen die zich tegenwoordig cryptisch uitlaat in gedichten en walsen.

Dichter Joost Oomen sprak met Ton Ouwehand, bij wie we overigens kort geleden met een afvaardiging van medewerkers en vrijwilligers van het Nederlands Jazz Archief in Enschede de Willem Willink- en Harry Bannink-wandeling liepen – een aanrader.

Het stokje van de estafette werd deze keer aangenomen door zangeres en percussionist Sanne Huijbregts, die bijzonder fascinerend werk produceert. Een dame om in de gaten te houden.

Een zeer kleurrijk persoon in het Nederlands jazz en geïmproviseerde muzieklandschap is componist Loek Dikker. Hj wordt dit jaar 80 en viert dat eind deze maand in het Bimhuis. Wij vieren dat met twee artikelen; deel twee verschijnt in september. Leuk detail is dat zijn obscure debuutplaat – die nergens te krijgen was – nu opnieuw wordt uitgegeven door het NJA.

Een van de terugkerende items is het geschreven erfgoed van Rudy Koopmans. Deze keer gaat het over de Volharding dat zich in 1974 bewust politiek opstelt ‘in tijden waar een toenemende dreiging van rechts plaatsvindt’ – hoe actueel is dit, 50 jaar na dato.

Het jonge talent is deze keer de 18-jarige bassist Veerle van der Wal, die dit jaar doorbrak in de groep van Benjamin Herman. Nieuw bloed, altijd goed.

Veerle van der Wal (c) fot Tom Beek, Jazz Bulletin 131

Ook plaatsen we onder redactie van Bert Vuijsje weer een deel van journalist Ruud Kuyper. Dienst levenswerk over de Nederlandse jazz van destijds behoort tot het fraaie culturele erfgoed.

Net als memorabilia van de indrukwekkende Nederlandse concerten van Chet Baker in de jaren ’50. Uit het archief kwamen originele toegangskaarten, krantenberichten en natuurlijk mooie herinneringen.

Ook een interview met meesterdrummer Marcel Serierse, die breed georiënteerd is maar als levensmotto hanteert ‘swingen als een idioot’. Man naar mijn hart.

Marcel Serierse (c) foto Tom Beek, Jazz Bulletin 131

Ook aandacht voor Barry Block, een markant altist. Mooi opgetekend door hoofdredacteur Jeroen de Valk.

Er is nog veel meer, blijft u nog even bij ons.

In de boeken-rubriek aandacht voor onder andere de discografie van Eric Ineke – imponerend. En een boek van de Haagse drummer Danny Kegel die anderen graag wil behoeden voor de fouten die hij zelf maakte.

Jazz Bulletin verschijnt vier keer per jaar exclusief voor de vrienden van het Nederlands Jazz Archief (NJA). Door Vriend te worden steunt u het mooie werk van het NJA – waar al die mooie albums uit voortkomen – en ontvangt u bovendien een mooi belastingvoordeel. Nieuwsgierig? Vraag gratis een proefnummer aan: jazzarchief.nl/jazz-bulletin/

We doen in het Jazz Bulletin niet veel aan blues, maar in 131 vindt u een korte voorpublicatie van het boek Blues op bezoek, over hoe de eerste grote bluesartiesten ons land veroverden.

Een mooi voorbeeld dat er op plaatselijk radiostations aandacht wordt besteed aan jazz komt deze keer uit Emmen. Blijf dat doen mensen. Zo geven we de liefde voor jazz door.

Roland Huguenin en fotograaf Joke Schot blikken in woord en beeld terug op Jazzahead! in Bremen waar een speciale rol was weggelegd voor Nederland.

Onder de kop ‘postuum’ een laatste saluut aan een van de beste en tegelijk meest bescheiden Nederlandse zangers die eind maart overleed, Humphrey Campbell.

Het Nederlandse Jazz Archief is gelukkig springlevend. Met het bulletin houden we de Nederlandse jazz in ere, midden in heden en verleden.

Aan dit nummer werkten mee: Liz van den Akker, Erik van den Berg, Pieter Boersma, Max Bolleman, Jan Brouwer, Sophie Conin, Wim Essed Michal Grycko, Roland Huguenin, Sanne Huijbregts, Coen de Jonge, Jan Kelder, Jos L. Knaepen, Ruud Kuyper, Sanja Marušić, Stef Nagel, Eddy Posthuma de Boer, Loes Rusch, Liselotte Salters, Joke Schot, Wim Verbei en Bert Vuijsje.

Redactie: Jeroen de Valk (hoofdredacteur), Tom Beek (eindredacteur), Ton Ouwehand, Ditmer Weertman. Eindcorrectie: Eke Hagedoorn. Ontwerp: Katja Vercouteren 

tom beek (c) hans reitzema

Saxophonist by night. WordPress expert by day. Editor-in-chief Jazz Bulletin. Twitter. Instagram.

Plaats een reactie