The making of Bohemian Rhapsody

Voor Queen-fans (zoals ik) is dit smullen: de documentaire The making of Bohemian Rhapsody. Daarin geeft Brian May tekst en uitleg bij de originele opnamen van het Queen-meesterwerk uit 1975. Alle instrumenten en vocalen van Freddie Mercury, John Deacon, Roger Taylor en Brian May los van elkaar te horen.

Mock opera

Bohemian Rhapsody was in zijn geheel bedacht door Mercury. Hij was een doodler en had zijn ideeën in de loop der jaren verzameld op bierviltjes en in telefoonboeken. The Guardian publiceerde een mooi artikel hierover, waarin je de gedachten van Mercury letterlijk kunt volgen.

Voor anderen was het lastig om zijn plannen te begrijpen. May vertelt daarover: ‘He knew exactly what he was doing. We just helped him bring it to life.’

Vorm

De piano-partij, ingespeeld door Mercury op een click track, vormde de basis van het immense bouwwerk, dat Mercury een mock opera noemde. De groep had eerder geëxperimenteerd met ongebruikelijke vormen in My Fairy King en March of the Black Queen. De combinatie van rock, vocal harmonies, georkestreerde gitaarsounds en de gevarieerde, verhalende liedvorm werden handelsmerken van Queen. Bohemian Rhapsody heeft ook geen traditionele vorm, met coupletten en een refrein. De vorm is: intro — ballad — gitaarsolo — opera — rock — finale. Alleen het ‘opera’-gedeelte alleen al duurde 70 uur om te maken.

Lees ook: ‘Freddie Mercury is boos

Feitjes over Bohemian Rhapsody

Het aantal overdubs in Bohemian Rhapsody is maar liefst 180. De tape werd zó vaak opnieuw gebruikt, dat hij op sommige plekken bijna doorzichtig is.

De piano waarop Freddie Mercury speelt, is dezelfde Bechstein die Paul McCartney bespeelt in Hey Jude – ook al zo’n lang nummer (7’30”) trouwens.

In de VS was het nummer niet zo’n succes als in Europa. Dat veranderde in 1992 door her succes van de film Wayne’s World, waarin Bohemian Rhapsody luidkeels in de auto wordt meegezongen. Het nummer kwam in Amerika alsnog op nummer 2.

Eén van de redenen waarom het nummer in eerste instantie werd afgewezen door platenmaatschappijen EMI en Elektra, is de lengte. Singles duurden ongeveer drie minuten en Bohemian Rhapsody duurde maar liefst twee keer zo lang.

De beroemde videoclip moest wegens tijdgebrek snel tussen twee concerten door worden gemaakt: het maken kostte 4500 pond en duurde slechts vier uur.

Drummer Roger Taylor had het liedje op de B-kant geschreven van Bohemian Rhapsody, en werd daarmee steenrijk. ‘That’s not right, is it?’, merkte hij droogjes op. ‘But justice and the law are two different things’.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

0 gedachten over “The making of Bohemian Rhapsody”

  1. Prachtig hoe je van een persoonlijk blog een magazine weet te maken. Daarmee het lieve dagboekgehalte van menig blog ruimschoots overstijgend.

    Beantwoorden

Plaats een reactie