Don Grolnick
Pianist/componist Don Grolnick (1947-1996) speelde honderden platen in voor onder andere voor James Taylor, John Scofield, Steely Dan en David Sanborn. Ook als producer was hij zeer succesvol. Michael Brecker en hij waren boezemvrienden. Ze speelden samen in de groep Dreams (omstreeks 1970-1971), in The Brecker Brothers en begin jaren tachtig in Steps (later Steps Ahead), waarmee Grolnick vier albums maakte.
Het album Hearts & Numbers kwamuit op het muzikant-minnende label Windhan Hill (dat inmiddels is opgegaan in het grote Sony). Het is een hybride instrumentale plaat. Een smaakvolle mix van akoestische instrumenten en het beste wat synthesizers halverwege de jaren ’80 te bieden had. Er spelen geweldige muzikanten op mee, zoals Marcus Miller, Steve Jordan en Peter Erskine.
Pools is misschien wel zijn bekendste compositie. De eerste opname daarvan staat op op het titelloze album Steps Ahead (1985). Op Hearts & Numbers vinden we een hernieuwd arrangement van Pools.
Grolnick laat Brecker schitteren op dit album.
De saxsolo
Saxofonist Michael Brecker (die in 2007 overleed) behoeft nauwelijks nog enige toelichting. Hij is één van de meest bestudeerde, bewonderde en opgenomen musici aller tijden.
Zijn solo op Act Natural is een goed voorbeeld van het bezielde, virtuoze spel van Brecker. Als je met minimale ingrediënten zo’n inspirerende saxsolo speelt, beschik je over buitengewoon veel inspiratie, intuïtie en bagage.
De nodige inspiratie haalt hij – naar eigen zeggen – uit de composities van Don Grolnick.
Met slechts één akkoord tot zijn beschikking, en begeleid door een eenvoudige Linndrum partij, zoekt Michael Brecker met Coltranesque energie naar springlevende, verrassende melodiëen met enorme harmonische uiteinden, om vervolgens als een koorddanser te balanceren over de typische Grolnick-changes. Om uiteindelijk weer goed terecht te komen!
Ook in de tweede solo beweegt hij zich even lyrisch en soepel door de jungle van jazz-harmoniëen, die hem om de oren vliegen. Zo transformeer hij iets wat ook een saai popdeuntje had kunnen worden tot een emotionele achtbaan, die niet alleen de saxofonist maar ook de meer harmonisch geörienteerde muziekliefhebber even naar adem laat happen.
Wat heerlijk jouw inspirerende toewijding steeds vanuit andere perspectieven te ervaren. Go Tom Go!
Dankjewel Bas! 😉
Super leuk om mee te lezen, top!
Dankjewel Johannes!
Gaaf om mee te lezen inderdaad, mooi om te zien hoe zo’n solo zich in een hoger octaaf van ritmische dichtheid afspeelt. Oftewel: waaauw, wat een hoop noten.
Roffe beat in dat nummer trouwens 😉
Haha, wat een held he 🙂 Enjoy!
Erg leuk om uitgeschreven te zien. Geeft me mooie indruk van de opbouw. Dank!
welcome 🙂