Bekijk 1964 door de ogen van Paul McCartney: ‘Eyes of the Storm’

Focus, diafragma, sluitertijd. Paul McCartney wist wel hoe hij zijn Pentax 35mm camera moest instellen. Zijn vrouw Linda was immers fotograaf.

In 2020 kwam Paul’s eigen archief boven water: duizenden foto’s, genomen tussen eind 1963 en februari 1964. In die weken werd toevallig geschiedenis geschreven.

Een periode waarin Beatlemania in Engeland en in de rest van Europa al was losgebarsten. En waarin Paul met John, George en Ringo optrad in Liverpool, Londen en Parijs – en na de grote oversteek ook in New York, Washington DC en Miami.

Beatle-mania

Het nummer I want to hold your hand, dat op Tweede Kerstdag 1963 als single was uitgebracht in de VS, had begin feruari 1964 na een onvermijdelijk crescendo de nummer 1-positie bereikt.

In dezelfde maand zagen meer dan 70 miljoen Amerikanen het viertal optreden op de nationale tv, in de The Ed Sullivan Show. Daarmee lag ook de rest van de wereld aan hun voeten.

In die paar weken werden The Beatles groter dan wie dan ook had kunnen vermoeden. En met zijn camera zat Paul niet alleen in the eye of the storm, hij kéék ernaar en klikte.

Dankzij het boek 1964: Eyes of the Storm beleven we het begin van de Beatles-gekte vanuit een ongekend perspectief: door de ogen van een van de hoofdrolspelers zelf. Of zoals Paul het zelf zegt: ‘What else can you call it – pandemonium’.

Uit het persbericht:

‘Here was my own record of our first huge trip, a photographic journal of The Beatles in six cities, beginning in Liverpool and London, followed by Paris (where John and I had been ordinary hitchhikers just over two years before), and then what we regarded as the big time, our first visit as a group to America’ – Paul McCartney

Boek en expositie

Het boek 1964: Eyes of the Storm komt op 13 juni uit. Paul McCartney schreef het intro. Begeleidende teksten zijn van Jill Lepore (Harvard-historica en schrijfster voor The New Yorker) en van Nicholas Cullinan (directeur) en Rosie Broadley (curator) van The National Portrait Gallery in Londen, waar de foto’s te zien zijn tussen 28 juni en 1 0ktober 2023.

Paul fotografeerde ook de fotografen die hém fotografeerden ‘not so much for revenge but because they were an interesting group of people.’ Hij vroeg ze zelfs om advies hoe hij zijn camera moest instellen.

Tussen alle historische perspectieven bevinden zich ook foto’s van iemand die met zijn vrienden op reis is. Foto’s van John en George in het zwembad, foto’s in de spiegel van het Parijse hotel George V. Eigenlijk gewoon vakantiekiekjes, zegt Macca er zelf over.

Smullen dus, voor zowel muziekliefhebbers als fotografen. Maar het is vooral een tijdsbeeld, van hoe juist hij naar de tijd kijkt. Waar zou je ánders willen zijn in 1964?

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

Plaats een reactie