Bij Podium Klassiek: improviseren op Farewell to Childhood

Het tv-programma Podium Witteman maakte in 2022 – zonder Paul Witteman – een doorstart als Podium Klassiek, elke zondagavond op NPO2.

Gelukkig maar, want bij de publieke omroep moet je met een vergrootglas op zoek naar programma’s waarin ruimte is voor creatieve en innovatieve muziek. Hulde!

Jaja. ‘Wiens brood men eet, diens woord men spreekt’, hoor ik u denken. Omdat je ervoor gevraagd wordt, vind je het programma zeker heel goed. Doorgestoken kaart. Schaamteloze zelf-promotie. Narcistisch gelul. Enzovoort. Ik trap de open deuren zelf alvast in, hoeft u het niet te doen. Kan ik nu weer verder? Mooi, dank u wel.

Mike Boddé schreef de compositie Farewell to Childhood, waarin hij ruimte laat voor stilte. Op enkele plekken vroeg hij mij – op sopraansax – om die stilte in te vullen.

Dat deden we. Live op tv. Dat lukte grotendeels. Nooit 100 procent. Zo werkt improviseren nu eenmaal. Spannend was het zeker. Daar getuige van zijn, is wat muziekliefhebbers graag doen. Voilà.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

2 gedachten over “Bij Podium Klassiek: improviseren op <em>Farewell to Childhood</em>”

Plaats een reactie