Tussen 1999 en 2002 organiseerde Willem van Barneveld pianoconcerten in zijn eigen studio The Pinehill in Leersum, die live werden opgenomen voor een klein publiek.
Elf Nederlandse pianisten kregen daarbij carte blanche: Bert van den Brink, Frans Elsen, Rob van Kreeveld, Rob Madna, Lex Jasper, Hans Vroomans, Karel Boehlee, Rob van Bavel, Harry Happel, Jan Huydts en Rein de Graaff.
De elf albums zijn uitgebracht onder de naam ‘Solo Piano – Jazz at the Pinehill’ op het gelijknamige Pinehill label.
Hiervoor haalde Van Barneveld zijn inspiratie uit Live at Maybeck, een reeks van meer dan 40 solo piano-recitals die platenlabel Concord Records tussen 1989 en 1995 organiseerde in de Maybeck Recital Hall in Berkeley, Californië.
De Jazz at the Pinehill-albums zijn van griezelig hoog niveau. De artistieke vrijheid, de live-ambiance en natuurlijk de schitterende vleugel – de pianisten speelden allemaal op dezelfde Bösendorfer Imperial concertvleugel, de ‘290’ – vormen blijkbaar de ideale voorwaarden voor zowel vlammende als lyrische solo-improvisaties, met eigen arrangementen van jazz-standards, eigen composities en verrassende pareltjes uit het Nederlandse kleinkunst-repertoire.
De vraag is waarom deze serie nauwelijks bekendheid geniet. Ik zie de opnamen als een monumentaal document van de fabelachtige jazzpianisten die ons land rijk is (enkele daarvan zijn ons al ontvallen). Dat maakt de Pinehill-serie tot een document dat zich moeiteloos kan meten met de internationale top.
Hier de elf albums in een Spotify-playlist.
Voor mijn radiouitzending van 20 januari 2024 op de Concertzender selecteerde ik negen tracks uit de Pinehill-serie. Hier de Spotify playlist:
1. Karel Boehlee – The Man I Love
2. Bert van den Brink – 24 Rozen
3. Jan Huydts – Nobody Else But Me
4. Lex Jasper – Never Never Land
5. Frans Elsen – Squeeze me
6. Hans Vroomans – Everybody’s Song But My Own
7. Rob van Kreeveld – The End of a Love Affair
8. Rob van Bavel – Nardis
9. Rob Madna – Footprints
Geef een reactie