- 
Hank Mobley op zijn best
In april 1961 speelde tenorsaxofonist Hank Mobley in de band van Miles Davis – een killer band. Swingend, spannend en messcherp. Op het album In Person: Friday Night at the Blackhawk, Complete – live-opnamen die samen als één album zijn uitgebracht – is Mobley op zijn best, als u het mij vraagt. We weten dat Miles niet lang […]
 - 
De onweerstaanbare saxsolo van Stanley Turrentine
Hoe een saxsolo van Stanley Turrentine zich aan mij opdrong – en ik mij eraan overgaf.
 - 
Martijn Vink: "Muziek is energie"
In deze korte film van Boogie Men vertelt meesterdrummer Martijn Vink over drummen, zijn filosofie en zijn plek in de muziek. Martijn Vink is één van de beste drummers van Nederland, met een internationale reputatie. Hij speelt met een breed scala aan artiesten zoals Het Metropole Orkest, Trijntje Oosterhuis, Chris Potter, Anouk, The Ploctones, Harmen […]
 - 
Joe Henderson: ‘Change is a constant thing’
Weinig saxofonisten spelen zo origineel als Joe Henderson. Zijn inventieve en gedurfde stijl is met niemand te vergelijken. In 1991 vertelt hij aan Mel Martin uitgebreid over zijn visie op jazz en improviseren. Een paar hoogtepunten uit het interview.
 - 
De oorwurm van Fauré
Er zijn van die melodieën die, als je ze eenmaal hebt gehoord, je nooit meer loslaten. De Pavane van Fauré is er zo een. Die komt en gaat daarna nooit meer weg. Enkele jaren geleden hoorde ik ‘m weer eens, heel onverwachts, in de film Il Divo (aanrader trouwens). Een betoverende melodie, die je meeneemt. […]
 - 
Paul McCartney 'Here Today'
Toen John Lennon in december 1980 overleed schreef Paul McCartney het prachtige Here Today. Een lezing vol anekdotes, een epistel over hun vriendschap, een uitgebreide analyse, Here Today heeft dat allemaal niet nodig. Het liedje spreekt voor zich. Alles zit erin. Het wat, het hoe, het waarom. Elke keer word ik geraakt door de pure […]
 - 
Het bewogen leven van Joni Mitchell
Een goed interview met zangeres/songwriter Joni Mitchell — van wie ik een groot fan ben — is zeldzaam. De Canadese journalist Jian Ghomeshi van CBC kreeg het voor elkaar. Hij zocht haar op in haar huis in Los Angeles voor een diepgaand gesprek van bijna twee uur. Ben je fan, dan moet je dit zien. […]
 - 
The making of Bohemian Rhapsody
Voor Queen-fans (zoals ik) is dit smullen: de documentaire The making of Bohemian Rhapsody. Daarin geeft Brian May tekst en uitleg bij de originele opnamen van het Queen-meesterwerk uit 1975. Alle instrumenten en vocalen van Freddie Mercury, John Deacon, Roger Taylor en Brian May los van elkaar te horen. Mock opera Bohemian Rhapsody was in […]
 - 
Een kijkje in het arrangement van ‘Tiptoe’ van Thad Jones
Thad Jones is een van de pioniers van de moderne jazz. Hij staat vooral bekend om zijn composities en zijn baanbrekende werk in de jaren ’60 en ’70 als arrangeur en bandleider van The Thad Jones / Mel Lewis Orchestra. Een korte introductie en dan een kijkje in de keuken van Jones’ geweldige compositie en […]
 - 

Don Byas: bruggenbouwer tussen swing en bebop
In de jazzgeschiedenis neemt saxofonist Don Byas een bijzondere plaats in.
 - 

Over Michael Jackson in 1977
Onlangs zag ik een zwartwitfoto van Michael Jackson in Amsterdam. Achter deze beroemde foto gaat een hele wereld schuil.
 - 

Hoe het Miles Davis Quintet geschiedenis schreef in The Plugged Nickel
In december 1965 is het tweede kwintet van Miles Davis op weg naar Chicago. Klaar om de wereld op zijn kop te zetten.
 - 

De legendarische saxsolo van Paul Gonsalves
Hoe Paul Gonsalves tijdens het Newport Jazz Festival 1956 een nieuwe impuls gaf aan de carrière van Duke Ellington.
 - 

Verdrinken in 'Night and Day' van Joe Jackson
Ik zat nog in de brugklas toen een jongen op school Real Men zong. In zijn eentje aan de piano, leek me doodeng. Maar het was prachtig. De dag erna had ik Night and Day van Joe Jackson meteen gekocht. In de Free Record Shop hadden ze ‘m alleen op cassette. Binnen een paar weken […]
 - 

De fluwelen swing van Stan Getz
Hij heeft misschien wel het meest herkenbare geluid van allemaal: tenorsaxofonist Stan Getz, de uitgekiende melodicus die de perfecte balans vond tussen swing, bebop en eigen muzikaal vernuft. Wie is Stan Getz? Stanley Gayetski wordt op 2 februari 1927 geboren in Philadelphia als zoon van een Joods-Oekraïens immigrant, die in 1913 van Londen naar de […]
 - 

Piazzolla en de romantiek
Op mijn cd Bliss speelde ik de compositie Soledad van Piazzolla. Een achtergrondverhaal met meerdere lagen. Tango De Argentijnse tanguero Ástor Piazzolla was een muzikaal genie. Wat er nu eerder was, de tango of de bandoneón, weten we niet, maar als vaandeldrager van de Tango Nuevo maakte Piazzolla in de jaren vijftig zowel het instrument […]
 - 

De muziek van mijn 1984
Hast du etwas Zeit für mich? Dan vertel ik je over mijn 1984. Het jaar van 99 Luftballons waarin ik — om indruk te maken op een meisje — de tekst uit mijn hoofd leerde van Against All Odds. Haar naam ben ik vergeten, maar ze heette geen Joanna. Voor muziek was het voor mij […]
 - 

Amanda Palmer en de kunst van het vragen
Ergens om vragen, dat vinden kunstenaars doorgaans niet gemakkelijk. Amanda Palmer heeft inmiddels heel andere ervaringen. Ik tekende haar filosofie op. Vragen is voor veel kunstenaars taboe. Geld vragen, om hulp vragen, om een bijdrage vragen. Zoiets komt als snel over als bedelen. Denken we. Je zo openstellen maakt je kwetsbaar. En dat doen we […]
 - 

De magische solo van John Coltrane op ‘Someday My Prince Will Come’
De solo van John Coltrane op Someday My Prince Will Come, het gelijknamige album van Miles Davis, is één van mijn favoriete solo’s aller tijden. Bij deze solo hoort een opmerkelijk verhaal.
 - 

Zeven redenen om te bloggen
Sinds 2012 heb ik het bloggen ontdekt. Wat vind ik er zo leuk aan? En wat zou jij eraan kunnen hebben?
 - 

Pianist Hans Vroomans over de toekomst van het Metropole Orkest
Een interview met pianist Hans Vroomans, die sinds 1989 op de prestigieuze pianokruk zit van het Metropole Orkest. Mijn tweede artikel (van de drie) over de toekomst van het wereldberoemde orkest.
 - 
Aretha's Gold
Het was 1990 en ik was net op kamers gaan wonen op de Hogewoerd in Leiden. Er was een tweedehandszaak naast café de Spons, waar je voor een paar gulden jazzplaten kon kopen. Die dag kocht ik Aretha’s Gold. Het was mijn eerste plaat van The Queen of Soul, die ik tot dat moment eigenlijk alleen […]
 - 

Over de improvisatie ‘Into the dark’
Een van de nummers op mijn album Bliss is Into the dark, een vrije improvisatie. Een kijkje in de keuken.
 - 

Waarom het Metropole Orkest een toekomst verdient
Het Metropole Orkest is op dit moment nogal in het nieuws. Niet alleen vanwege de twee Grammy nominaties (voor Best Jazz Vocal Album / Best Instrumental Arrangement Accompanying Vocalist(s) met Al Jarreau). Maar ook omdat Staatssecretaris van Cultuur Sander Dekker op 10 december zei het orkest niet te steunen. Volgens de media betekent dat “het […]
 - 

Waarom nog een cd maken?
Een cd maken anno 2012? Wie dat doet, is toch niet goed bij zijn hoofd? Ik wilde het wel doen. Lees het verhaal over mijn laatste album Bliss.
 - 

Bliss
Voor Bliss koos ik een kerk als podium. Daar ontstond een gesprek tussen de saxofoon en de stilte.
 - 

Big Man, no words: Clarence Clemons’ saxsolo op ‘Jungleland’
Een analyse van de hartverscheurende saxsolo op ‘Jungleland’ van ‘Big Man’ Clarence Clemons bij Bruce Springsteen.
 - 

Luisterboek
Achter gesloten ogen, in een aardedonker theater, speelt zich — speciaal voor jou en voor jou alleen — een avondvullende film af. Een reis in de tijd, met de muziek als hoofdpersoon en de stilte als decor. Langzaam word je meegevoerd langs bergen en dalen, door een landschap van klanken dat je — zonder dat […]
 - 

Gitarist Tim Langedijk: ‘Blues zet alles op zijn poten neer’
Zelf noemt hij zijn muziek ‘moderne improvisatie met invloeden uit country, blues, Afrikaans en jazz’. Het volgende album met standards ligt alweer op de plank. Een intrigerende avonturier: gitarist Tim Langedijk (28) is bandleider, schrijft muziek en brengt platen uit. Zijn gitaar heeft een onmiskenbare eigen sound en voor een jonge muzikant heeft hij een opvallend volwassen stijl. […]
 - 

Hoe ziet de muziek van de toekomst eruit?
Weinig dingen zijn zo tijdloos en ongrijpbaar als muziek. Je kunt het kopen, kopiëren en kado doen maar niet vastpakken. Je kunt het verbieden maar niet uitroeien. Je kunt het laten versloffen maar er ineens weer door worden gegrepen zoals die eerste keer. We genieten, beleven, consumeren, ervaren, kijken, luisteren en bezoeken muziek. Muziek is […]
 - 

De liedjes van Harry Bannink: schatkamer van de Nederlandse muziek
Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik ben er als kind mee doodgegooid: De Stratemakeropzeeshow, J.J. De Bom voorheen De Kindervriend, De Film van Ome Willem. Programma’s die vol zitten vol met composities van Harry Bannink. Zijn muziek is briljant eenvoudig, fantasierijk, vol mensenkennis, verrassingen en zelfspot. Bannink kon met muziek wat […]
 - 

Virtuositeit met een ziel: Janine Jansen speelt Saint-Saëns
Afgelopen weekend deelde ik het podium met de wereldberoemde violiste Janine Jansen. De nummers met haar als solist speelde ik zelf niet mee. Kon ik mooi van dichtbij genieten van haar optreden. Zelden heeft een muzikant zoveel indruk op mij gemaakt. Haar performance was uitmuntend. Van de vijf keer dat ik haar exact dezelfde arrangementen […]
 - 

Waarom Benjamin Herman de meest succesvolle jazzmusicus is
Saxofonist Benjamin Herman is misschien wel de meest succesvolle Nederlandse jazzmusicus aller tijden. Waarom ik dat terecht vind? Het talent druipt eraf Herman’s timing is ijzersterk en kraakhelder. Zijn dikke, expressieve sound is uit duizenden te herkennen en hij speelt prachtig in de akkoorden. Geen bullshit. Vraag het aan zijn leraren en aan zijn medemuzikanten: […]
 - 

Peter Bernstein, architect van melodieën
In juni 1994 was ik in New York. In jazzclub Visiones, in de wijk Greenwich Village, ging ik luisteren naar het Larry Goldings Trio. Op zijn Amerikaans: zeven dollar entree inclusief drankje voor één set, aan een eettafel. Met mijn witte Aiwa-walkman-met-microfoon nam ik stiekem een set op. De club bestaat al lang niet meer. […]
 - 

Laura Babeliowsky: ‘Als je rijk bent, kun je de wereld veranderen’
Jezelf promoten, aan nieuwe klanten komen, het zijn activiteiten waar voor veel zelfstandigen een taboe op rust. Laura Babeliowsky helpt coaches, trainers en adviseurs deze taboes te doorbreken, aan goed betalende klanten te komen en om zo een succesvol, bloeiend bedrijf op te bouwen. Haar klanten zijn lyrisch. Persoonlijke groei Laura Babeliowsky: ‘Veel mensen kunnen […]
 - 

Martijn van Iterson: ‘Bach was de eerste jazzmuzikant’
Gitarist Martijn van Iterson (1970) is één van de meest bewonderde Nederlandse jazzgitaristen. Hij won een aantal prestigieuze prijzen, waaronder de Bird Award 2004. Naast zijn eigen kwartet, speelt hij in het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (JOC) en in de groepen van Ilja Reijngoud, Sjoerd Dijkhuizen, Rita Reys en Ruud Jacobs. Martijn is niet […]
 - 

Olga Meijer over auteursrecht: ‘Consument niet op zijn kop geven’
Hoe staat het nu met de juridische positie van auteurs? Is de Auteurswet verouderd door de komst van het Internet? Komt er een downloadverbod? Is Creative Commons de oplossing? En hoe moet het nu verder met de BUMA/STEMRA? Deze en andere prangende vragen stelde ik aan iemand die het kan weten: juriste en muzikante Olga […]
 - 

Transcriptie van saxsolo van Michael Brecker op ‘Act Natural’
Hier is mijn transcriptie van de saxsolo van Michael Brecker op Act Natural van het album Hearts & Numbers van Don Grolnick uit 1986. Een bezielde solo vol met inspirerende harmonische vondsten.
 - 

De opkomst (en het verdienmodel) van Spotify
Spotify wordt groot. De muziekwereld verandert waar je bijstaat. Tijd voor een analyse. Over mp3’s, Apple, downloads, streaming. Met cijfers uit eigen praktijk.
 - 

De perfecte playlist van Steely Dan
Op Spotify maakte ik een playlist met mijn favoriete Steely Dan nummers. Op Twitter werd me spontaan gevraagd om mee te doen aan de ‘Perfect’-serie van Niels Aalberts en Wilbert Leering: een selectie van 15-20 tracks, met toelichting. Welnu, bij deze! Lees ook (hier) de originele blogpost van Wilbert. Almost Gothic Ook digitale muziek kun […]
 - 

De kunst van het luisteren
Via Om Malik kwam ik op het spoor van Kevin Sharer, de CEO van Amgen, een wereldspeler in de biotech-industrie. Hij biedt een zeldzaam perspectief: de kunst van het luisteren. Kevin Sharer: ‘Vroeger was ik een waardeloos luisteraar. Ik wilde eigenlijk alleen maar aan anderen bewijzen dat ik slimmer was dan zij. Ik had het […]
 - 

Pixar: ‘Voor een goed idee heb je een goed team nodig’
Als fan van Pixar-films slurp ik alles op wat ik maar kan vinden. Van The Incredibles en Ratatouille ken ik elk detail. (In juni komt er weer een nieuwe Pixar: Brave. Ik kan niet wachten!) Het werk van Pixar raakt me op heel veel lagen. Als persoon vind ik het geweldig, sommige films heb ik […]
 - 

Ack van Rooyen: ‘Tell us a story’
Trompettist Ack van Rooyen is een levende jazzlegende. Honderden redenen om te praten met deze zachte, maar zo vitale 82-jarige oermuzikant, die nog steeds de sterren van hemel speelt. Samen met de talentvolle jonge fotografe Melanie Caitlin maakten we een wandeling over het Scheveningse strand. Ack vertelde ronduit. Over luisteren, ritme, Amerika, trompettisten, liedjes en natuurlijk […]
 - 

Record Store Day 2012: hoe Plato in Leiden mijn leven veranderde
In de serie ‘De platenzaak die mijn leven veranderde’ publiceerde ik dit stukje op 21 april 2012 op uitnodiging van Niels Aalberts en Guuz Hoogaerts vanwege Record Store Day.
 - 

Niels Aalberts: "De oude wereld gaat dood. Get over it, move on"
Niels Aalberts, alias EHPO, is één van de meest toonaangevende bloggers (en sprekers) in Nederland op het gebied van muziek, marketing, uitgeven, auteursrecht en media. Een interview. Met enorme regelmaat en intensiteit strooit hij zijn expertise de wereld in via zijn blogwebsite Eerste Hulp Bij Plaatopnamen en via Twitter. In februari 2011 kwam zijn boek […]
 - 

Op zoek naar de perfecte saxsolo in de popmuziek
Als saxofonist ging ik op zoek naar de perfecte saxsolo in de popmuziek. Ik kwam terecht bij de geweldige popsaxofonisten die ik zelf in de jaren ’70, ’80 en ’90 op de radio hoorde, waar ik mee opgroeide. De beste tien saxsolo’s verzamelde ik hier.
 - 

Cok van Vuuren: ‘Spelen alsof je leven ervan afhangt’
De avond dat ik Cok van Vuuren hoorde spelen vergeet ik nooit meer. Hij trad op bij Mathilde Santing. De sound, het gevoel, het overzicht en de toewijding waarmee hij speelt, van alles was ik zeer onder de indruk. Intens en puur, maar ook relaxed en to the point. Een man met impact, met een […]
 - 

Waarom ik fan ben van Erwin Blom
Waarom ik zoveel Twitter, vragen mensen me soms. Erwin Blom is één van de redenen; mijn favoriete social medium brengt me in contact met bijzondere mensen zoals hij.