- 

‘Do it Again – The best of Steely Dan’ in het theater
Van september 2025 tot maart 2026 spelen The Royal Dutch Scam + Diederik van Vleuten in de Nederlandse theaters met een nieuw Steely Dan-programma.
 - 

AI is everywhere – maar er is 1 ding dat AI nooit kan vervangen
Wat AI nooit kan vervangen – omdat wij dat alleen zelf kunnen, beter dan wie of wat dan ook.
 - 

‘Big’ George Coleman en zijn 13 maanden bij Miles Davis
Tenorsaxofonist George Coleman was kort actief met Miles Davis. Hoe groot was zijn invloed? Niet eerder uitgebrachte live-opnamen uit 1963 zijn aanleiding om deze interessante periode in de jazzgeschiedenis opnieuw te bestuderen.
 - 

‘Maniac’, de briljante nummer 1-hit van jazzgitarist Sembello
Michael Sembello werkte al een tijd in de muziekscene als gitarist en liedjesschrijver toen hij in 1983 ineens een nummer 1-hit te pakken had met het schitterende Maniac. Een analyse.
 - 

De blues en bezieling van David Sanborn
Onlangs overleed saxofonist David Sanborn. Onderstaand blog is gewijd aan zijn mooiste tracks. Om te bewaren, om te onthouden, om te koesteren.
 - 

De diepte en breedte van Clifford Jordan op ‘Beyond Paradiso’
Voor het album Beyond Paradiso van Clifford Jordan schreef ik de Engelstalige liner notes. Hier de originele Nederlandse tekst.
 - 

De fabelachtige Nederlandse pianisten in ‘Jazz at the Pinehill’
De serie ‘Jazz at The Pinehill’ is een schat om te ontdekken.
 - 

In de sporen van ‘Big Time’
Tijdens mijn laatste bezoek aan New York kwam het ervan: die coverfoto van mijn cd Big Time zèlf maken.
 - 
 - 

De nieuwsgierigheid van Joan Reinders
Met ‘zijn’ Millennium Jazz Orchestra bevindt Joan Reinders zich aan de top van de Nederlandse jazz. Deze week won hij de Jerry van Rooyen Award. Een interview.
 - 

Peter Tiehuis: ‘Muziek is de taal van het hart’
Interview met gitarist Peter Tiehuis over zijn soloplaat Heart in mind.
 - 

De hinkende eend van Sonny Payne
Voordat Sonny Payne zijn eerste, voorzichtige drumfill speelt, zijn we al 40 seconden verder.
 - 

Verslavende gospel-swing van Jo Jones en de wah-wah trombonist
Laat me je voorstellen aan trombonist Tyree Glenn.
 - 

Don Wilkerson, de nr. 1 rhythm & blues saxofonist
Met zijn saxsolo’s bij Ray Charles stal hij de show, maar niemand kent hem: Don Wilkerson, de nr. 1 rhythm & blues saxofonist.
 - 

Sting en de Dwaze Moeders
‘They dance alone’ is voor velen een hoogtepunt in onze voorstelling ‘Lo sings Sting’. Hier is het verhaal achter het liedje. Kippevel gegarandeerd.
 - 
 - 

De kunst van het componeren
Of een nieuw nummer ráákt en blijft hangen, hangt random af van allemaal niet-muzikale, externe factoren.
 - 

Een tenor genaamd Tina
Een diamant word je niet zomaar. Je begint ruw en ongeslepen. Pas ná het slijpen en polijsten kun je de kwaliteit en de zuiverheid vaststellen. In die categorie valt tenorsaxofonist Tina Brooks.
 - 

De heldenmoed van John Scofield
Waarom John Scofield zo’n held is. En over de documentaire Inside Scofield, die Jörg Steineck over hem maakte.
 - 
 - 

Als Zoot Sims het op zijn heupen krijgt
Zoot Sims-liefhebbers opgelet: op YouTube staat een geweldige live-opname uit 1970 van Zoot en zijn kwartet in Los Angeles. Keihard swingen!
 - 

Lucille laten janken, piepen en kreunen als in haar beste dagen
Gitarist en zanger B.B. King ging voor One Kind Favor in zee met producer T-Bone Burnett. Een gouden zet.
 - 

Thuishaven van een wereldorkest
‘Een orkest dat overal ter wereld speelt, heeft dat eigenlijk wel een thuishaven?’, vroeg ik mij af.
 - 

Michael Brecker, de inspirator
Ook bijna vijftien jaar na zijn dood kan het virtuoze spel en het bezielde geluid van saxofonist Michael Brecker (1949-2007) geen jazzliefhebber ontgaan. Zijn carrière omvat zo‘n vijf decennia baanbrekende muziekgeschiedenis.
 - 

Rob Madna is zelf muziek
Op het conservatorium en in de jaren daarna was Rob Madna een inspiratie en mentor. Jazz Bulletin vroeg me daarover te schrijven.
 - 

Mike Boddé en zijn liefde voor ‘Stella by Starlight’
Voor het album maakte ik de foto en het hoesontwerp. Ik was nieuwsgierig naar zijn verhaal bij deze release. Waarom 35 keer Stella? Waarom niet 17 of 49 keer? Mike Boddé: ‘Ik heb ongeveer tachtig variaties geïmproviseerd. En slechts vijfendertig daarvan waren om te pruimen.’ Wat heeft een nummer dat het je niet gaat vervelen? […]
 - 
 - 

De genadeloze baspartij van Adam Blackstone
De baspartij van Adam Blackstone op Fell in love with a boy van Joss Stone is er één om in te lijsten. Wat is er zo bijzonder aan?
 - 

De adembenemende bouwwerken van ‘Telegrams’
Tim Langedijk en Marcel Serierse gingen tijdens de lockdown samen – maar wel apart – de studio in voor een duo-album: Telegrams.
 - 

Vinyl Challenge (deel 2): uitleg bij mijn favoriete platen
Als je een deel één schrijft, moet je ook B zeggen. Hier is het vervolg op mijn Vinyl Challenge.
 - 

Vinyl challenge, deel 1
Met de zekerheid dat ik heel veel platen vergeet, niet meer bezit, kapot heb gedraaid, of gewoon alleen op cd heb, is hier mijn Vinyl Challenge.
 - 

Mijn heldentenoren
Dat mijn The Martin-altsax een tikkie vals klonk, lag vooral aan mijzelf. Toonladders oefenen vond ik saai. Liever speelde ik blues-licks. Met mijn Otto Link-mondstuk klonk het al aardig. Ik zat in de brugklas en in plaats van huiswerk maken speelde ik met platen mee. Veel stelde het niet voor. Ik zoemde er een beetje […]
 - 

Hoe je de communicatie kunt verdiepen door improvisatie
Over improvisatie bestaan veel wilde theorieën. Ik heb dertig jaar ervaring en geef mijn kijk erop. Wat is improvisatie, wat kun je ermee en wat heb je eraan – ook als je geen muziek of theater maakt? Improvisatie is eigenlijk het variëren op een aanwezig thema, waarbij je op het moment zelf iets bedenkt en […]
 - 

Waarom ik van MailChimp overstapte naar Laposta
E-mailmarketing heeft een vlucht genomen. Zijn bedrijven zoals MailChimp voorbereid op de strenge Europese privacywet? Het Nederlandse Laposta blijkt een serieus alternatief.
 - 

‘Songs Without Drums’, de toewijding van Mischa Porte
Alles wat drummer Mischa Porte doet, ademt diepe muzikaliteit uit, gevoel voor detail en een zeldzame toewijding. Zoals hij nadenkt over de sound en feel van het slagwerk, zo is er maar één. Op zijn YouTube kanaal doet hij bijzondere dingen. Onder de naam Songs Without Drums drumt hij mee met liedjes waar geen drums […]
 - 

Here comes the rain
Het moment waarop ‘Here comes the rain’ klaar was, kwam op een bijzonder moment.
 - 

‘Summer Madness’ en de spirit van Kool and the Gang
Wie denkt dat Kool and the Gang alleen maar gladde discohits heeft geproduceerd, heeft het mis. Jungle Boogie werd in 1994 door Quentin Tarantino gebruikt in de cultfilm Pulp Fiction. Ook Summer Madness zou je kunnen herkennen, dat werd gecoverd en gesampled door bijvoorbeeld Mary J. Blige, DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince, Gang […]
 - 

De fraaie zelfkant van Madeleine Peyroux
De muziek van zangeres Madeleine Peyroux is doorspekt van blues en melancholie. Over haar geweldige versie van Dance Me to the End of Love.
 - 
 - 

‘Rescue Me’, de hartekreet van Fontella Bass
Afgelopen dagen werd ik achtervolgd door een heerlijk Motown-achtig liedje. Eerst in een koffietentje, toen bij de bowling (don’t ask) en later op een terras. Een heel goed liedje met een verslavend refrein, heerlijke call-and-response zangpartijen, een bont arrangement, een stuiterende baspartij en een zonnige sound. Maar het is vooral die stem. Zo krachtig, zo […]
 - 

Curtis Mayfield wil dat we de beste versie van onszelf zijn
Hoe komt het dat Curtis Mayfield zo’n bijzondere plek in de muziekgeschiedenis inneemt? Gospel Mayfield groeit op in het meest beruchte Public Housing Project (sociale woningbouwproject) in een arme wijk van Chicago, waar hij een piepklein appartement deelt met zijn moeder en zeven broers en zussen. Zijn oma neemt hem mee naar de kerk, waar […]
 - 
 - 

Conversations (live at the North Sea Jazz Festival)
Het digital-only album Conversations is het tweede live-album van het Tom Beek Quintet.
 - 

Yes We Can Can – The Pointer Sisters
Een collega-muzikant haalde een verweerde, donkere lp-hoes tevoorschijn. ‘Deze moet je horen!’
 - 

Het verhaal achter ‘I heard it through the grapevine’
Dit is het verhaal van I heard it through the grapevine van Marvin Gaye.
 - 

De zeldzame klasse van Robert Palmer
Zet hem naast David Bowie, James Brown, de paus of de koningin: in stijl doet Robert Palmer voor niemand onder. Uit zijn stem klinkt onmiskenbaar soul en roots. Hij heeft een zeldzaam soort klasse. Dicht bij het vuur Palmer groeit op in Malta, waar zijn vader gestationeerd is als marine-officier. Via de Amerikaanse radio leert […]
 - 
 - 

De swing van J Dilla
De invloed van hiphop-producer J Dilla is huge. Wat maakt hem geliefd? We duiken in een bijzonder aspect: zijn beats. Over samplers, swing en de Akai MPC3000.
 





