Het mysterie van Rendezvous 6:02

Bij Rendezvous 6:02 uit 1979 vraag ik me af: kun je nog wel genieten van muziek als je een mysterie kunt verklaren? Joe-kee Ik groeide op in de jaren zeventig en tachtig, toen er ongelooflijk veel mooie muziek werd gemaakt. De radio stond de hele dag aan. Ik snuffelde regelmatig rond in de platenkast van…


Bij Rendezvous 6:02 uit 1979 vraag ik me af: kun je nog wel genieten van muziek als je een mysterie kunt verklaren?

Joe-kee

Ik groeide op in de jaren zeventig en tachtig, toen er ongelooflijk veel mooie muziek werd gemaakt. De radio stond de hele dag aan. Ik snuffelde regelmatig rond in de platenkast van mijn broer, die een goede muzieksmaak had.

Zo raakte ik bekend met Queen, The Eagles, Supertramp en nog veel meer moois. Daar ben ik hem zeer dankbaar voor. Mijn levenslange liefde, nee: obsessie voor muziek was niet meer te stoppen.

Eén zo’n pareltje uit 1979 is Rendezvous 6:02.

De band UK was een soort supergroep van virtuoze muzikanten die elkaar kenden van Yes en Zappa. Als ze een plaat hadden gemaakt, was de band alweer van samenstelling veranderd. Mij maakt zoiets niet uit: als het maar leidt tot mooie liedjes.

Het album Danger Money van UK vond ik in eerste instantie niet bepaald toegankelijk. Mijn jonge oren hielden niet van ingewikkelde maatsoorten. Ik was nog van New Kid in Town. Van vier in de maat en een paar kampvuurakkoorden. Liedjes met mooie teksten, een kop en een staart.

Ook hun intellectuele statement kwam niet bij mij binnen – die van bijvoorbeeld 10cc toen al wel.

Mysterie

Toch maakte Rendezvous 6:02 veel indruk. En nu ik het – vijfendertig jaar later – met ‘geschoolde’ oren terugluister weer.

Mijn brein probeerde het mysterie te verklaren. De arpeggio’s in de pianoriff, de harmonische variaties en de schitterend gezette koortjes zijn buitengewoon spannende, hypnotiserende elementen.

Ook de tekst hult zich in raadsels. Door de steeds terugkerende 7/16 maatsoort heb je steeds het gevoel dat de poten onder je fauteuil vandaan worden gezaagd en voor je het weet bevind je je in een bridge, waar je als een soort LSD-achtbaan in wordt meegezogen. Niet veel later: BAM. Einde.

Nog een keer luisteren. En nog een keer. Lyrische, avontuurlijke en schitterend uitgevoerde muziek die na ruim vier decennia nog steeds fascineert, betovert en aanspreekt.

Ik moet het destijds geweten hebben en ik realiseer me het anno 2014 opnieuw: muziek is een mysterie. Een móói mysterie. Dat moet je niet willen verklaren, maar lekker over je heen laten komen.

Hup, in de achtbaan en gáán.


Reacties

  1. Frank avatar

    Tom ken je “Notting to Loose” ook van UK?
    Ook van Danger money?
    Niet op spotify, hoe gek zijn we geworden.

  2. Jan de Kok avatar
    Jan de Kok

    Tom,
    Je verhaal is zo herkenbaar. Muzikaal gezien ben ik opgevoed door m’n zus en broer , resp. 6 en 3 jaar ouder. We gaan nog steeds gezamelijk naar concerten, alle grote bands van de ’70/’80, maar ook de nieuwere (bijv. Within Temptation, Kensington, Muse) hebben we gezien. UK helaas niet. Overigens heten The Eagles volgens mij gewoon ‘Eagles’.
    ‘Music was my first love, and it will be my last’ is ons uit het hart gegrepen…
    Jan

  3. Rainer avatar
    Rainer

    “Rendezvous 6:02” habe ich vor vielen Jahren mal in einem Spielfilm über einen Aussteiger als Begleitmusik
    gehört – einer meiner Lieblingssongs …. Auch “Revelation”
    von Santana war in diesem Film zu hören…
    Ich wäre über Hinweise dankbar, wie dieser Film
    heißt… würde ihn gerne nochmal sehen….

  4. Jan Koevoet avatar
    Jan Koevoet

    De betekenis.
    Ik neem aan dat er meerdere verklaringen zijn voor de tekst, maar ik denk dat het te maken heeft met de dood, een afspraak met de dood, het noodlot indien gewenst.
    Waterloo station had een speciaal spoor voor de doden, de necropolis-lijn.
    Deze vervoerde de doden van London naar een grote begraafplaats. In 1941 viel daar een aantal bommen op, en kort na de oorlog is het hele spoor gesloopt.
    Verder is er een “hooded face”, wat in mijn beleving ijzeren hein is, vaak afgebeeld in een lange mantel en een ruime capuchon, die hem wenkt en vertelt dat er voor hem nog één rit is.
    Verder komt het me voor dat de dood als een vriend wordt gezien die hem een gunst verleend.
    Mogelijk een britse militair die tien jaar na de oorlog, wellicht door PTSD zelfmoord pleegt.

  5. Roberto avatar

    Toen dit nummer uitkwam zat ik nog voor in m’n tienerjaren. Ook werd het vrij weinig gedraaid op de radio. Pas vele jaren later eind jaren negentig hoorde ik het nummer voor het eerst op Arrow Classic Rock. Het nummer greep me meteen bij de keel : die piano partij FE-NO-ME-NAAL!!! ik -nieuwsgierig dat ik ben- wil ook wel eens weten welke noten en akkoorden in dit meeslepende muziekstuk zitten. Er worden flat (verlaagde) akkoorden i.c.m. majeur akkoorden en flat noten gespeeld. En dat in combinatie met de afwijkende maat 7/16. Maakt het tot een krankzinnig goed muziekstuk. Geschreven en uitgevoerd door absolute top muzikanten. De waardering daarentegen in Nederland komt dit nummer er behoorlijk bekaaid vanaf. Zeer ten onrechte overigens. Slechts 4 weken in de top 40. En de laatste keer dat dit nummer in de lijst der voorspelbare lijsten staat (top 2000) dateert van 2017. In datzelfde jaar -1979- kwam de Tubeway Army met een gelijksoortig muziek stuk Are ‘friends’electric wat ook goed is. Echter zijn deze muziekstukken niet geschikt voor de gemiddelde luisteraar. IK -als Rush en Dream theater fan- is UK verplichte kost. Dat Tom van Beek dit prachtige muziekstuk op z’n site in de spotlight plaatst is alleen maar te prijzen. Tot slot, heb je een account op Musicmeter toevallig???

  6. Van Gasse ives avatar
    Van Gasse ives

    Heb vandaag dit nummer gehoord in Veronica top 3000. Was blij dat nog es te horen. Daarom zocht ik het op . Ik wist niet wie het speelde, maar voor mij is het een van de geweldige alternatieve bands ooit. Alhoewel ik alleen dit nummer kende van hun. Waarover dit nummer precies gaat weet ik niet, maar voor mij is het een voltreffer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk